În data de 15 Ianuarie „vedeta” zilei este, bineînțeles, numărul 15. Acest număr îl vom forma, analiza, compune și descompune; îi vom numi „vecinii” (adică predecesorul/succesorul), vom rezolva oral exerciții de adunare și scădere astfel încât, pe cât posibil, să obținem rezultatul 15.
Iată câteva exerciții sugestive care pot fi foarte utile în realizarea momentului de calcul mintal ce se pot folosi cu mare succes la începutul lecției de „Matematică și explorarea mediului”:
- Află suma numerelor 7 și 8;
- Numărați din 1 în 1/ din 3 în 3/ din 5 în 5 în intervalul 0-15;
- Numărați descrescător din 1 în 1/ din 3 în 3/ din 5 în 5 în intervalul 15 - 0;
- Află numărul : cu 3 mai mare decât 12/cu 2 mai mic decât 17/cu 5 mai mare decât succesorul lui 9;
- Formați cu ajutorul rigletelor numerele 14, 15, 16. Ce puteți spune despre fiecare dintre aceste numere? (de exemplu, despre numărul 14: este număr par, este succesorul lui 13, este format din o zece și 4 unități, este cu 5 mai mare decât 9, este dublul lui 7 etc.- școlăreii sunt foarte agili în a formula astfel de răspunsuri).
Și iată că, din moment ce gheața a fost spartă iar mințile noastre agere dezmorțite, vom trece la rezolvarea unei fișe dedicate zilei de 15 ianuarie: