Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

sâmbătă, 23 noiembrie 2024

Ortograme: sa/s-a; sau/s-au

 Programa clasei a II-a prevede însușirea normelor de scriere corectă iar înțelegerea scrierii ortogramelor reprezintă o adevărată provocare pentru școlărei. Pe măsură ce descoperim texte noi în cadrul diverselor ore de studiu, folosirea cratimei în scrierea anumitor cuvinte se pare că ne cam dă bătăi de cap. Exercițiul, explicațiile, repetarea permanentă a regulilor sunt esențiale. 

Totuși, considerăm util să avem câteva reguli afișate așa că ne vom orna sala de clasă treptat, pe măsură ce le exersăm, cu creionașe inteligente care ne vor ajuta să ne descurcăm mai bine:


JOC DIDACTIC




           Pe baza regulilor de scriere corectă, şcolăreii vor primi ca sarcină să alcătuiască propriile exemple. Din lista propusă atât de fetiţă, cât şi de băieţel, ei vor avea de ales trei expresii şi vor alcătui câte un enunţ cu ajutorul acestora. La finalul sarcinii se verifică scrierea şi, în cazul în care au fost respectate regulile de scriere corectă a enunţurilor, școlăreii vor „bate palma” cu băiețelul sau cu fetița din imagine.



Prin alegerea a trei expresii, se facilitează corectarea enunțurilor astfel încât pentru un enunț=Suficient, pentru două enunțuri = Bine, pentru trei enunțuri = Foarte bine.
Deasemenea, alături de creioanele istețe, pot fi expuse și expresiile propuse.

Altă idee de joc: fiecare școlărel scrie după dictare un enunț (se are în vedere ca acesta să conțină una din ortogramele studiate) după care vor alege din exemple câte o expresie propusă de cei doi copii. La final vor „bate palma” cu fetița/băiatul doar cei care au scris corect toate cele trei enunțuri.







vineri, 22 noiembrie 2024

Adunarea şi scăderea numerelor până la 1000 fără trecere peste ordin - TEST

 La finalul capitolului dedicat adunării și scăderii numerelor naturale 0-1000 fără trecere peste ordin am pregătit școlăreilor un test de evaluare prin care își vor demonstra cunoștințele acumulate. 

Testul este însoțit de:

  • descriptori de performanță;
  • rezolvările complete ale exercițiilor;
  • centralizator de rezultate.
Prin rezolvarea acestui test am urmărit să evaluez nivelul la care școlăreii și-au însușit:
  • algoritmul de calcul atât la adunare, cât și la scădere;
  • terminologia matematică: sumă/diferență/cu...mai mare/cu cât este mai mare și utilizarea corectă a operației matematice corespunzătoare;
  • aflarea termenului necunoscut;
  • transpunerea în exercițiu a rezolvării unei cerințe de genul „din suma...scade....”;
  • rezolvarea de probleme cu una/două operații matematice.
            Suplimentar, pentru școlăreii care reușesc să termine cu succes sarcinile înainte de expirarea timpului, am pregătit o sarcină suplimentară. Acest gen de sarcini, de obicei, noi le numim sarcini „steluță” și presupun un grad de dificultate mai ridicat.
             Cei care nu rezolvă în clasă sarcina „steluță” (fie nu doresc, fie nu s-au încadrat în timp) o vor avea ca temă pentru acasă, după ce școlăreii primesc testele corectate. În acest fel se evită micile incidente: fie școlăreii nu arată părinților testul corectat, fie îl arată, dar uită să îl aducă pentru a fi atașat în portofoliul personal.
             Centralizatorul rezultatelor oferă un feed-back obiectiv, succint, pur și simplu o imagine reală a noțiunilor acumulate de școlărei. La rubrica „observații” notez individual aspectele care reies, în urma corectării testului, că trebuie îmbunătătțite. Mie, personal, mi se pare un excelent instrument de lucru și întocmesc astfel de centralizatoare pentru diversele forme de evaluare utilizate : evaluare curentă, activități suplimentare etc.












duminică, 14 ianuarie 2024

15 Ianuarie - Fișă MEM

 În data de 15 Ianuarie „vedeta” zilei este, bineînțeles, numărul 15. Acest număr îl vom forma, analiza, compune și descompune; îi vom numi „vecinii” (adică predecesorul/succesorul), vom rezolva oral exerciții de adunare și scădere astfel încât, pe cât posibil, să obținem rezultatul 15.

Iată câteva exerciții sugestive care pot fi foarte utile în realizarea momentului de calcul mintal ce se pot folosi cu mare succes la începutul lecției de „Matematică și explorarea mediului”:

  • Află suma numerelor 7 și 8; 
  • Numărați din 1 în 1/ din 3 în 3/ din 5 în 5 în intervalul 0-15;
  • Numărați descrescător din 1 în 1/ din 3 în 3/ din 5 în 5 în intervalul 15 - 0;
  • Află numărul : cu 3 mai mare decât 12/cu 2 mai mic decât 17/cu 5 mai mare decât succesorul lui 9; 
  • Formați cu ajutorul rigletelor numerele 14, 15, 16. Ce puteți spune despre fiecare dintre aceste numere? (de exemplu, despre numărul 14: este număr par, este succesorul lui 13, este format din o zece și 4 unități, este cu 5 mai mare decât 9, este dublul lui 7 etc.- școlăreii sunt foarte agili în a formula astfel de răspunsuri).

Și iată că, din moment ce gheața a fost spartă iar mințile noastre agere dezmorțite, vom trece la rezolvarea unei fișe dedicate zilei de 15 ianuarie:



Mihai Eminescu (fișă de lucru - CLR)

 Semne bune anul are... se pare că anul acesta suntem norocoși să îl sărbătorim pe Mihai Eminescu într-o zi de luni, chiar la începutul săptămânii. Pentru școlăreii mai mari acest lucru poate reprezenta chiar puncul de plecare în desfășurarea unui proiect mai amplu, pe parcursul unei săptămâni, proiect pe care îl pot dedica marelui poet. Noi, însă, suntem mai modești deoarece ne numărăm printre „juniorii” școlii, așa că ne rezumăm la a memora una dintre cele mai cunoscute poezii eminesciene - „Somnoroase păsărele” și ne vom antrena în rezolvarea unei fișe special concepute pe nivelul nostru de cunoștințe. Prin urmare, cu prilejul zilei de naștere al marelui poet vom avea de îndeplinit următoarele sarcini:

  • identificarea sunetului inițial al cuvintelor reprezentate de imagini și scrierea literei corespunzătoare sunetului identificat (fișă - exercițiul 1);
  • identificarea cuvântului „descoperit” și completarea unui enunț lacunar cu acesta. (fișă - exercițiul 2);
  • identificarea mesajului unui text citit/audiat; formularea orală a răspunsurilor la întrebări pe baza textului audiat/citit (fișă - exercițiul 3);
  • transcrierea unor enunțuri; respectarea scrierii corecte și a așezării corecte în pagină (fișă - exercițil 4);
  • citirea și ordonarea unor silabe pentru a forma cuvinte (fișă - exercițiul 5)
  • citirea și ordonarea cuvintelor în propoziții (fișă - exercițiul 6);
  • identificarea numărului de silabe a unor cuvinte citite/ însoțite de imagini (fișă - exercițiul 7)
  • transcriere de cuvinte pe liniatura specifică (fișă - exercițiul 8).

Dacă vă plac ideile noastre, le puteți găsi în fișa de mai jos: