DOMNU TRANDAFIR
M.Sadoveanu
(povestire)
Amintirea Domnu Trandafir de Mihail Sadoveanu are ca tema
copilul si copilaria. Autorul isi reaminteste felul in care se scalda cu
ceilalti copii in apa Siretului, asemeni cu Nica a lui Ion
Creanga in Ozana cea frumos curgatoare".
Targul vechi cu surele darapanate pline de polobosce in care se juca de-a
ascunselea, zavoaiele cu salcii cenusii, taifasurile din tufisurile de mure,
goana prin poieni readuc cu nostalgie scriitorului in amintire anii copilariei.
Cele mai duioase amintiri sunt legate insa de scoala si de invatatorul sau
domnul Busuioc, care devine in aceasta povestire domnul Trandafir. Imaginea
acestuia este reconstituita din ochii blajini, capul putin chel,, dintii lungi
cu o strunga la mijloc, dar mai ales din gesturile lui. Cand ii invata sa spuna
poezii patriotice ridica bratul drept, cand ii invata sa cante lovea diapazonul
de coltul mesei, iar cand citea povestile lui Creanga ii privea bland tinand
cartea la piept. Trasatura cea mai importanta a domnului Trandafir este
sufletul pe care il punea ca un apostol imcuvintele ce le rostea, era credinta
in valorile semanate in ogorul mintilor copiilor.
Cand scoala este vizitata de domnul ministru insotit de un inspector, domnul
Trandafir face lectia,asa cum ii placea lui,cu copiii si acestia raman foarte
multumiti. Modest, domnul Trandafir nic. nu cuteaza sa creada ca scoala lui
atat de neinsemnata** putea sa-primeasca o astfel de inspectie. Domnul
Trandafir nu se mania ci doar se incrunta rostind cateva cuvinte de repros: Mai
domnule!" El a fost credincios scolii si turmei de suflete ce j s-a
incredintat, pastorindu-le, ca un parinte, modeland cu blandete sufletele
gingase ale copiilor. Duiosia este sentimentul ce-l stapaneste cand,, isi
aminteste de omul care 1-a invatat sa scrie, sa citeasca, sa cante, sa
inteleaga lumea din jur si sa fie om. Aceasta sensibilitate arata cat de
profunda a fost aratura si semanatura acestui apostol modest al sufletului
romanesc. Prin imaginea domnului Trandafir, scriitorul Mihail Sadoveanu ne
prezinta o luminoasa personalitate a invatatorului de vocatie pentru aceasta
nobila misiune.
Mihail Sadoveanu realizeaza aceasta amintire sub forma unei scrisori adresate
unui prieten. El imbina descrierea locurilor copilariei cu imaginea
invatatorului pe ; care l-a indragit, cu povestirea vizitei ministrului,
introducand in momentele cele mai importante dialogul.
Mihail Sadoveanu foloseste cu multa abilitate in text elementele caracteristice
artei sale de povestitor. El stie sa introduca termeni specifici ai graiului
din Moldova: ista", multamim", oleaca", nomol",
brava", sabeie", sara", sama", sa, ceteasca" intai",
saga", ograda", zarva".
Ca si la Ion Creanga, pe care il considera maestrul sau in arta naratiunii,
Mihail Sadoveanu foloseste expresii ale limbii vorbite ca: nu fara saga",
cat ai bate din paime", cu cine am onoarea?", Sa stii ca ai
haz!", tu bagi de seama", imi aduc aminte" cu scopul de a da
prin caracterul oral al limbii folosite mai multa viata textului.
Mihail Sadoveanu stie sa foloseasca termeni cu valoare expresiva bufnele",
poloboace", taifas", apostol", monitori", iscodi",
dascalie". La acestia putem adauga o serie de epitete ca "salcii
cenusii", surile darapanate", zambet iinistit", tacere adanca
", ochi incalziti", odae scunda ".
Expresivitatea textului creste prin folosirea de comparatii ca aceea cand sala
de clasa devine ca intr-o biserica" un loc al sufletului; prin folosirea
unor"metafore curcubee de stropi", uriasi de zapada" spre a
accentua imaginea din jocul copiilor; sau metonimii ce consemneaza efectul care
substituie cauza: si-l ajung la inima", ne venea sa intram in
pamant".
Cel mai expresiv cuvant al textului este asezat la urma ca o concluzie: domnul
Trandafir le-a dat copiilor imaginea unui om". Sensurile acestui cuvant
concentreaza tot textul, intentionalitatea autorului, sentimentele lui,
amintirile, legatura lui profunda cu tara si oamenii ei.
De aceea povestirea Domnu Trandafir are un subtil si profund mesaj.patriotic,
moral si uman. El arata sensul de a fi, sensul vietii,care poate fi major.chiar
daca implinim o slujba-modesta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu