- C.L.R
- M.E.M.
- M.M.
- A.V.A.P.
Povestea este special gândită astfel încât să poată fi ușor redată de către cadrul didactic și, pe parcursul derulării acțiunii, elevii vor fi solicitați să participe efectiv la desfășurarea evenimentelor - vor cânta, o vor ajuta pe doamna Aricuța, vor sorta legumele și le vor număra etc.
Pentru ca povestea să fie interesantă, avem nevoie de:
- două marionete reprezentând pe domnul Aricel și doamna Aricica (pot fi confecționate din jetoane lipite de frigărui pentru a putea fi mânuite ușor);
- un coș cu legume: morcovi, ceapă, ardei gras, ardei kapia, ardei iute, vinete, castraveți, fasole verde, mazăre, varză, cartofi, ridiche, sfeclă, pătrunjel, păstârnac, dovleac,etc. Coșul va fi acoperit cu o pânză astfel încât școlăreii să nu observe - cel puțin la începutul poveștii - ce se află în el.
- ca variantă, în coș pot fi așezate jetoane pe care sunt reprezentate imaginile legumelor.
Pe parcursul activității vor fi implicate următoarele arii curriculare:
- C.L.R: formulează răspunsuri pe baza întrebărilor, alcătuiesc propoziții pe baza jetoanelor/imaginilor:
- M.E.M: sortează elemente pe baza unor criterii date, numără elementele mulțimilor;
- M.M.: rețin versurile cântecului: „Tare-mi plac legumele”
- A.V.A.P: colorează, decupează după contur legume.
Acum iată și povestea:
Aricel în grădina de
legume
=poveste=
Tare îi mai plăcea lui Aricel viața la
țară! Aici se putea ocupa de ceea ce îi era lui mai drag: grădina de legume.
Toată vara și-a petrecut-o îngrijind cu mare dragoste plantele iar acum iată că
sunt mari, coapte, parcă te îmbie să le culegi pe toate. Doamna Aricica vrea să
pregătească pentru întrega familie o gustoasă supă de legume, așa că îl strigă
pe soțul ei:
-Aricel... Aricel, dragule, poți
veni puțin?
Aricel care tocmai veni degrabă și o întrebă pe scumpa lui
soție:
-Da, sigur, cu ce te pot ajuta?
-Dragul meu Aricel, aș vrea să pregătesc o supă de
legume. Ai putea să îmi aduci din grădina ta minunată – pe care știu că o
iubești și o admiri – legumele necesare?
-Sigur, îți voi aduce imediat!
Aricel a luat coșul și a ieșit
grăbit pe ușă. Vedeți voi, n-ar fi vrut să întârzie cu legumele și, astfel,
hărnicuța doamnă Aricica să nu fie gata cu supa la ora prânzului. S-a dus
imediat în grădina sa de legume. Era într-o foarte bună dispoziție și de aceea
fredona mulțumit unul din cântecele lui preferate: (Indicație:
copiii sunt solicitați să fredoneze și ei versurile împreună cu Aricel)
|
Tot fredonând astfel, Aricel a ajuns în grădina sa de legume și a cules
repede legume până ce coșul a fost plin. Imediat s-a întors la doamna Aricuța și i-a arătat cu mândrie legumele
culese. (Indicație: coșul este așezat pe o măsuță în așa fel încât copiii să poată observa
legumele care se află în el – eventual pot fi inițial acoperite, apoi descoperite).Uitându-se cu atenție în
coș, doamna Aricuța a exclamat:
-Dar bine, dragule, ce ai cules aici?
-Ei,ei, ai spus legume, eu legume am adus – uite, un coș plin !
-Da, dar nu-mi sunt necesare toate aceste legume. Pentru supa mea de legume
am nevoie doar de o parte din aceste produse culese de tine. Of, of, trebuie să
apelez acum la copii să le sortez și abia apoi să mă apuc de treabă. Of, of, nu
voi fi gata la timp cu supa! Vreți să mă ajutați, copii?!
Indicație: un copil este nominalizat vină lângă coș și să scoată legumele aflate
în el; pe baza întrebărilor, copiii numesc legumele; sortează legumele necesare
pentru supă iar legumele care nu sunt necesare le pun în coș; numără mulțimea
legumelor necesare pentru supă (Câți morcovi sunt necesari pentru supă? Pentru
supă sun necesari trei morcovi. Câte cepe sunt necesare pentru supă? Pentru
supă sunt necesare două cepe . etc.) Discuțiile pot continua pe baza
întrebărilor:
·
Ce
legume are doamna Aricuța în coș?
·
Câți
castraveți sunt în coș?
·
Câte
vinete sunt în coș?
·
Câte
roșii sunt în coș? etc.
·
Ce
ar mai putea pregăti doamna Aricica? – salată de vinete, tocăniță de cartofi,
salată de legume.
·
Ce
legume va folosi pentru salata de vinete? – ceapă și vinete
Se poate iniția un dialog privind etapele de pregătire a legumelor pentru a
fi folosite la gătit și/sau mâncate: trebuie spălate foarte bine, curățate.
*Pentru confecționarea marionetelor voi folosi următoarele imagini:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu