Deși activitatea prevăzută pentru învățarea acestei litere respectă, în mare parte, scenariul celor zece pași stabilit la activitățile anterioare, m-am gândit că presărarea activității cu unele momente de noutate vor ține atenția școlăreilor trează iar învățarea va deveni ușoară și plăcută.
Prin urmare, vom începe cu recitarea/citirea unor versuri foarte hazlii (le-am găsit AICI și mi-au plăcut foarte mult):
Pe T pot să îl compar
Cu un micuț balansoar
Titel, Tache și Tinel
Tropăie pe lângă el
Tică trage trotineta
Tudor sună cu trompeta
Și un toboșar trăznit
Bate toba înnebunit.
Trei tăuni bâzâie tare
Enervând pe coana mare
Care tună și trăznește
Răsturnând tot ce-ntâlnește!
Toți au întrecut măsura
Și, în toată tevatura
Motănelul cel tărcat
S-a băgat tiptil sub pat
Oare T l-a speriat?
Versurile pot fi foarte utile în momentul captării atenției dar pot fi utilizate și ca:
- activitate de memorare
- pot fi imprimate pe foaie iar școlăreii să coloreze în textul poeziei litera t
- în urma ascultării versurilor se pot formula cerințe diverse: să numească un instrument muzical care are sunetul inițial t (trompeta, toba); să numească o jucărie care are sunetul t la început (trotineta); să enumere două-trei nume de copii care încep cu sunetul t; să denumească o insectă care începe cu sunetul t (tăune).
Vom continua activitatea. Școlăreii vor primi o fișă reprezentând următoarele imagini (fișa este prevăzută pentru doi copii - se decupează pe linia de mijloc și fiecare va avea propriile imagini):
Numim imaginile, despărțim în silabe cuvintele, identificăm numărul silabelor și vom colora doar imaginile care au sunetul inițial t (tren, tigru, tort, trandafir). Cuvintele rămase le despărțim în silabe, identificăm și scriem grafic numărul silabelor și sunetelor, colorăm poziția sunetului t în cuvânt, așa cum se vede în fișa de mai jos:
Din imaginile colorate - cele care au sunetul t la început - școlăreii vor selecta o singură imagine pe care o lipesc pe caietul tip I, pe pagina pe care au scrisă, sub formă de titlu, litera t mic de mână (de regulă, eu completez acest titlu în momentul în care școlăreii au de colorat imaginile). Acum vor despărți singuri cuvântul selectat, vor marca numărul silabelor cu ajutorul liniilor orizontale, vor scrie sunetele și vor colora poziția sunetului t, după care vom citi lecția din manual ( pag. 20) și vom rezolva exercițiile propuse.
După ce am analizat părțile componente ale literei t mic (de mână) așa cum sunt prezentate în manual, vom exersa scrierea literei cu degetul pe bancă/în aer dar îl vom scrie și pe spațiul de pe vagoanele trenului afișat la tablă:
În urma acestor activități școlăreii vor fi pregătiți să scrie în caiete trei rânduri cu litera t mic de mână. Cei care vor termina mai repede sarcina de lucru vor ieși la tablă și, cu ajutorul literealor înșirate pe ață, vor forma silabe și cuvinte pe care le vom citi și scrie în caiete cu toții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu