Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

duminică, 4 octombrie 2020

Ce înseamnă să fim persoane?

 În cadrul acestei lecții de educație civică ne-am hotărât să îmbinăm oarecum utilul cu plăcutul (vorba vine!) și am pregătit o serie de activități menite să-i dezvolte creativ pe școlăreii din clasa a III-a care (fie vorba între noi) nu mai sunt chiar școlărei, ci au devenit ELEVI cu drepturi și îndatori pe măsură.

Prin urmare, ne-am hotărât să prezentăm în cele ce urmează scenariul activității noastre:

                                                             Scenariul lecției

Unitatea de învățare: Lucruri, plante, animale, persoane

Titlul lecției: Ce înseamnă să fim persoane? 

Manualul utilizat: Educație civică, clasa a III-a (autoare: T. Pițilă, C. Mihăilescu)

Pentru început școlăreii își vor aminti o parte din noțiunile studiate în cadrul lecțiilor anterioare ( Ce sunt lucrurile? Dar animalele și plantele?). Ei vor răspunde (oral) la întrebări enumerând caracteristicile corpurilor cu viață și ale corpurilor fără viață. (Ce corpuri cu viață puteți enumera? Putem spune că plantele au viață? De ce? Ce puteți spune despre animale? Dar despre păsări? etc.)

Școlăreii sunt invitați mai întâi să vizioneze videoclipul (am ales să ne citească Pinguinul cel Isteț deoarece este prietenul care ne însoțește pe tot parcursul manualului):



...iar după vizionare vor citi individual textul din manual pagina 12 (opțional citirea individuală poate fi însoțită de fondul audio al videoclipului). În urma efectuării lecturii, școlăreii vor răspunde la întrebări de genul: Ce ființe ați identificat în text? Ce puteți spune despre Lizuca? Dar despre Patrocle? Cine era Sora Soarelui? De ce nu-i răspunde Lizucăi?

*Imediat după această recapitulare, școlăreii vor primi următorul rebus:



După completarea acestuia, școlăreii vor afla, pe coloana A-B a rebusului, cuvântul cheie al lecției noastre de astăzi și anume PERSOANE. Vor fi solicitați să-și exprime părerea despre ce cred ei că sunt persoanele/ cu ce se deosebesc persoanele de celelalte corpuri cu viață?/ ce au diferit oamenii față de animale?

*În următoarea etapă școlăreii sunt invitați să precizeze, în fișă, activitățile specific umane pe care personajele din imagini le realizează:



În concluzie:(schița lecției):

                                                                  Ce înseamnă să fim persoane?

 Oamenii sunt persoane. Ei gândesc, au sentimente, au voință, vorbesc, au conștiință, muncesc. Fiecare om are calități și defecte. Orice om are o părere despre sine.Uneori, părerea de sine a cuiva nu se potrivește cu a celor din jur.

*Lecția se încheie cu un alt exercițiu în care școlăreii vor avea de colorat doar steluțele pe care sunt scrise activitățile specific umane:

Pentru cei interesați, o fișă completă, care să cuprindă toate exercițiile de mai sus, ar fi următoarea:
Rezolvarea rebusului o veți putea descoperi mai jos:
* Secvecțele de fișă prezentate în scenariul didactic noi îl folosim în etape întrucât, la materia Educație Civică lucrăm pe caiete studențești cu foaie velină. Fiecare exercițiu aplicativ realizat este lipit în caiet și considerăm că, la finalul anului școlar vom obține un excelent portofoliu de lucru.
Totuși, exercițiile pot fi lucrate și clasic, direct pe fișă.