Jocul „Prin ce se aseamănă?” este o activitate excelentă prin care școlăreii își fixează cunoștințele referitoare la caracteristicile înfățișării, a hranei animalelor și a foloaselor aduse de ele. În plus, această activitate se poate desfășura în cadrul orelor dedicate discuțiilor despre animale domestice și sălbatice și le dezvoltă copiilor capacitatea de a efectua clasificări pe baza unui criteriu dat.
Sarcina didactică: compararea grupelor de animale și desprinderea elementelor comune.
Material necesar pentru desfășurarea jocului: jetoane reprezentând animale domestice și sălbatice, panou, simboluri pentru oferire de recompense (steluțe, buline, stegulețe etc.)
Regulile jocului: se enunță un criteriu de asemănare pentru un grup de animale iar școlăreii trebuie să numească alte animale potrivite pentru criteriul indicat, să aleagă imaginea lui pentru a fi afișat. Fiecare răspuns corect este recompensat.
Desfășurarea jocului:
Jetoanele sunt așezate pe o masă astfel încât toți copiii să le poată observa. Problema de bază a jocului o constituie gruparea animalelor după diferite criterii, deci pentru început cadrul didactic este cel ce mânuiește materialul, cu scopul de a explica și demonstra modul de desfășurare al jocului. Astfel, școlăreii sunt rugați să grupeze animalele care au un anumit element comun: copite (vaca, oaia, calul, porcul); pene (vrabia, rândunica, barza, găina, rața, gâsca, lebăda, curca); gheare ( pisica, cocoșul, tigrul); coarne (cerbul, berbecul, țapul, vaca); coadă stufoasă (vulpea, veverița).
Animalele pot fi grupate în funcție de hrana pe care o consumă: animale care se hrănesc cu iarbă ( oaia, capra, zebra, căprioara); animale care se hrănesc cu carne (lupul, vulpea, leul, tigrul).
Un alt criteriu după care pot fi grupate animalele îl poate constitui foloasele pe care le are omul de la ele: lapte (vaca, oaia, capra); carne (porcul, vițelul, capra); blana (vulpea, lupul, oaia).
Alte variante de desfășurare a jocului: sunt grupate anumite jetoane cu animale iar școlăreii trebuie să le observe cu atenție și să numească după ce criteriu au fost acestea selectate (exemplu: grupa formată din lebădă, rață, gâscă, pelican, pescăruș sunt păsări care pot înota). Deasemenea, se pot expune mai multe jetoane cu animale fără un criteriu anume iar școlăreii le vor elimina pe cele care nu au nimic în comun, explicând criteriul după care au fost selectate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu