Clasa pregătitoare - sau clasa zero - este special concepută pentru copiii de șase ani. Prin introducerea acestei clase în învățământul primar se dorește o mai bună adaptare a copiilor la mediul școlar, având ca scop realizarea unei treceri cât mai ușoare de la stilul de învățat din grădinițe la cursurile de clasa I.
În clasa pregătitoare elevii nu primesc teme pentru acasă, iar activitățile desfășurate sunt de tip interdisciplinar și transdisciplinar. Astfel, activitățile de învățare se vor desfășura sub forma unor proiecte concepute pe o durată de 1 -3 săptămâni, proiecte în cadrul cărora, prin joc, cei mici vor descoperi noi noțiuni: cifrele, literele de tipar, grupează și sortează elemente, asociază imagini etc. Părinții trebuie informați permanent cu privire la aceste proiecte și cu modul de desfășurare al lor, realizându-se astfel o colaborare activă a familiilor copiilor cu școala. Este esențial ca părinții să-și manifeste interesul pentru activități, de aceea recomandăm ca aceștia să adreseze întrebări copiilor în legătură cu ce au făcut copiii la școală. Cadrele didactice pot opta pentru o minimă informare a părinților în legătură cu activitățile desfășurate (pot solicita copiilor să finalizeze un desen acasă, sau le pot înmâna părinților harta proiectului, pot solicita elevilor să obțină informații suplimentare de la părinți etc).Exemple de astfel de activități pot fi nenumărate, întrucât programa clasei pregătitoare este ofertantă și un cadru didactic creativ are posibilitatea de a-și pune în practică acest dar. Câteva exemple în acest sens ar putea fi:
- La proiectul „Familia” elevii pot fi rugați să aducă fotografii de când erau mici, să povestească o istorioară hazlie din familie, să obțină informații de la părinți despre un bunic sau străbunic;
- La proiectele cu teme despre anotimpuri elevii își pot crea propria machetă a sezonului iar la această activitate pot fi invitați și părinți sau li se solicită ajutorul în legătură cu confecționarea unor elemente mai greu de realizat.
- Elevii pot fi rugați ca, într-un dosar, să alcătuiască un fel de jurnal al activităților în care să scrie și/sau să deseneze impresii legate de proiectul desfășurat iar lucrările pot fi discutate săptămânal.
Exemplele ar putea continua, dar stilul activităților desfășurate depinde strict de creativitatea și disponibilitatea învățătorului.
Prin aceste activități copilul se obișnuiește treptat cu mediul organizat al activităților școlare, lucru esențial în dezvoltarea personalității lui. Astfel, elevii vor începe clasa I pregătiți emoțional iar șansele să acumuleze ușor noi informații cresc, evitându-se rămânerile în urmă la învățătură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu