« Mapa învăţătorului » este un instrument de eficientizare a
muncii învăţătorului pentru că :
-
permite
păstrarea şi organizarea materialelor astfel încât acestea să fie
operaţionale ;
-
obligă
la o muncă de calitate, de responsabilitate şi rigoare profesională;
-
dă
posibilitatea învăţătorului să-şi manifeste iniţiativa, creativitatea în
completarea, reorganizarea şi actualizarea materialelor din mapă ;
-
oferă
posibilitatea diminuării stresului, a emoţiilor provocate de inspecţiile inopinate,
dacă este ţinută la zi ;
-
permite
evaluatorului (director, metodist, inspector) o apreciere justă cu prilejul
inspecţiilor, acordării calificativelor, a salariilor de merit etc.
“Mapa învăţătorului” trebuie să
cuprindă următoarele:
I. Curriculum
-
Structura
anului şcolar
-
Schema
orară
-
Orarul
(cei care lucrează cu clase simultane vor întocmi orarul astfel încât să
rezulte modul de cuplare a disciplinelor; pe orar se vor specifica orele de
desfăşuare a lecţiilor);
-
Programe
şcolare;
-
Programe
pentru disciplina opţională (aprobate de inspectoratul şcolar) ;
-
Planificarea
calendaristică ;
-
Proiectele
unităţilor de învăţare ;
-
Proiecte
didactice ;
-
Lista
materialului didactic existent în şcoală (care poate fi folosit la clasa
respectivă) ;
-
Lista
materialului didactic propus a fi procurat prin mijloace proprii, prin
sponsorizări ;
-
Lista
lecturii suplimentare.
II. Evaluare
-
Descriptori
de performanţă;
-
Caiet
de evaluare (se înregistrează ritmic calificativele, conform obiectivelor
prevăzute de programa şcolară) ;
-
Teste
de evaluare (iniţiale, sumative, rezultate obţinute, concluzii, măsuri de
ameliorare) ;
-
Evaluarea
alternativă (titlurile proiectelor, portofoliilor realizate de elevi) ;
-
Fişe
de evaluare formatică, fişe de lucru;
-
Programe
de pregătire suplimentară a elevilor capabili de performanţă, a elevilor care
întâmpină dificultăţi în învăţare (obiective, conţinuturi, modalităţi de
realizare) ;
-
Fişele
de asistenţe efectuate la ore (interasistenţe, asistenţe la activităţi în
cadrul comisiilor metodice, cercurilor pedagogice, schimburilor de experienţă,
inspecţii speciale) ;
-
Fişe
cu înregistrarea rezultatelor evaluărilor la educaţia fizică ;
-
Statistici
privind rezultatele la învăţătură la sfârşitul semestrului, a anului şcolar.
III. Managementul clasei
-
Caietul
personal al învăţătorului (se înregistrează observaţiile asupra
comportamentului elevilor în cei 4 ani);
-
Fişe
psihopedagogice – se completează în clasa a IV-a ;
-
Tabelele
nominale cu elevii care au nevoie de pregătire suplimentară ;
-
Dosarul
privind protecţia elevilor (procese – verbale, materiale prezentate) ;
-
Dosarul
privind oferta de discipline opţionale (lista disciplinelor propuse, procese –
verbale, tabele nominale etc.) ;
-
Dosarul
privind activitatea cu părinţii (graficul activităţilor, materiale prezentate,
procese verbale, tabelul nominal cu membrii comitetului de părinţi, materiale
informative trimise părinţilor etc.) ;
-
Instrumente
de evaluare pentru cunoaşterea copiilor ;
-
Tabele
nominale cu predarea – primirea manualelor şcolare ;
-
Regulamentul
de ordine internă;
-
Monitorizarea
elevilor care au trecut în ciclul următor;
-
Situaţii
privind proiecte personale cu finanţare din sponsorizări.
IV. Formare continuă
-
Calendarul
activităţilor pentru anul în curs (cuprinde toate sarcinile, activităţile pe care
învăţătorul le are în vedere, cu termene: întocmirea planificării, a
proiectelor unităţilor de învăţare, participări cu referate, informări, lecţii
la consiliile profesorale, comisii metodice, cercuri pedagogice, schimburi de
experienţă, sesiuni de referate metodico – ştiinţifice, activităţi
extracurriculare, cursuri de formare, lectorate cu părinţii). Pe măsură ce termenele stabilite sunt depăşite, la rubrica
“Observaţii” se consemnează dacă sarcinile propuse s-au realizat (performanţe).
-
Diferite
materiale metodice primite de la
M.E.C.T., I.S.J., preluate din literatura de specialitate, de
la alţi colegi, elaborate
personal (care sunt utile în diferite momente ale activităţii)
-
Lista
articolelor publicate în reviste de specialitate, a lucrărilor publicate.
V. Activităţi extracurriculare
-
Programul
activităţilor extracurriculare
-
Regulamentele
unor concursuri şcolare;
-
Tabele
nominale cu elevii propuşi a participa la diferite cursuri;
-
Situaţii
privind participarea şi rezultatele
obţinute de elevi la diferite concursuri.
VI. Alte materiale
-
Fişa postului;
-
Contractul
individual de muncă
Materialele propuse pot fi grupate pe
dosare şi ţinute într-un biblioraft (va exista şi un opis care inventariază
materialele existente), astfel încât acestea să fie actualizate la nevoie, să
poată fi introduse altele.
Învăţătorii nu trebuie să realizeze această mapă
pentru a fi văzută, verificată de evaluatori, ci din dorinţa de a face ca
activitatea să aibă finalitatea dorită : creşterea calităţii activităţilor
desfăşurate cu elevii şi a nivelului pregătirii acestora.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu