Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

vineri, 23 iunie 2017

Sânzienele

Îmi aduc aminte foarte clar o întâmplare din copilărie. În satul în care locuiește bunica mea și unde îmi petreceam toate vacanțele, trăia o femeie mută care avea o turmă de capre. Nu turma de capre mă impresionase, ci povestea bunicii. Ea mi-a povestit că această femeie, în copilărie, fusese normală, vorbea ca orice copil. Dar, în noaptea de 24 iunie, adică de Sânziene, părinții ei au trimis-o la izvor să ia apă. Acolo ea a văzut mai multe fete frumoase, îmbrăcate în rochii albe, care dansau pe o muzică pe care o cânta vântul printre crengile copacilor.
Fata, uimită de acest spectacol nemaipomenit care se desfășura la lumina palidă a lunii, a exclamat cu voce tare:
-Vai, ce frumos!
Sânzienele au auzit-o și i-au luat glasul...și de atunci ea a fost mută.
Nu mi-am pus niciodată întrebarea de ce părinții acestei femei au trimis-o noaptea în pădure... probabil că inocența copilăriei sau basmele lui Petre Ispirescu - pe care le adoram - mă făceau să cred în astfel de povești fără să pun prea multe întrebări. N-am întrebat-o nici pe femeia respectivă dacă este adevărată povestea spusă de bunica mea. Mi-a plăcut mult misterul acestei legende pe care o puteam vedea chiar cu ochii mei.
Dincolo de aceste povești misterioase și fascinante, în această noapte sărbătorim noaptea de Sânziene. Conform calendarului creștin-ortodox astăzi sărbătorim Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, o sărbătoare importantă de vreme ce Biserica Ortodoxă serbează moartea sfinților, numai Maica Domnului și Sfântul Ioan Botezătorul făcând excepție de la regulă.

Obiceiuri, tradiții, superstiții:

  • Sărbătoarea Sânzienelor își are originea într-un vechi cult solar, purtând denumirea, în unele zone și de „Cap de vară” sau „Amuțitul cucului”. Legenda spune că, dacă cucul încetează să cânte înainte de 24 iunie, va fi un an secetos;
  • Plantele medicinale culese astăzi de pe câmp au puteri miraculoase;
  • În noaptea de Sânziene porțile cerului se deschid și lumea morților vine în contact cu cea a viilor;
  • Fetele nemăritate își pun sub pernă flori de sânziene pentru a-și visa ursitul;
  • Fetele poartă cununi de sânziene pentru a atrage atenția asupra frumuseții lor;
  • Florile culese de Sânziene se împletesc în cununi sau în formă de cruce și sunt duse la biserică, pentru a fi sfințite. Aceste ornamente naturale, ținute în casă, alungă bolile și relele;
  • florile de sânziene, culese în zorii acestei zile, se pun în baia copiilor firavi pentru a-i face mai puternici și mai rezistenți;
  • roua căzută în zorii zilei are puteri miraculoase și vindecă boli de ochi și de piele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu