Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

vineri, 2 noiembrie 2018

De-ale dascălilor...

Ați „tras cu urechea” vreodată la discuțiile purtate de învățătoare? Fie că este o discuție desfășurată în timpul pauzei mari, a unei ore libere sau chiar atunci când se întâlnesc pe parcursul vacanței, tema abordată este ȘCOALA.
Bineînțeles că Timothy D. Walker consideră - în cartea sa „Să predăm ca în Finlanda” - că acest obicei este unul cât se poate de nesănătos, care duce inevitabil și într-un timp relativ scurt, la o epuizare psihică greu de remediat...Dar ce să faci... Obiceiul e obicei și greu își schimbă omul năravul!
Același obicei avem și noi: cum ne întâlnim, hop și discuția despre școală, despre elevi...chiar am ajuns ca, la întrebarea firească „Ce-ți mai fac copiii?” să răspundem, fără să vrem, cu întrebarea „Care copii, de acasă sau de la școală?”
Și iată că astăzi, când ne-am întâlnit și noi, ca fetele, într-o frumoasă zi de vacanță, discuțiile au gravitat tot în jurul subiectului inepuizabil...ȘCOALA. Am discutat de toate pentru toți până ce fetele „de clasa a IV-a” s-au arătat foarte interesate să știe cam ce fel de materiale sunt utile pentru anul viitor, când vor avea clasa pregătitoare și toate activitățile trebuie să se desfășoare sub formă de joc. Interesul lor este justificat. Timpul trece repede și...curând se vor organiza activități specifice pentru „Ziua porților deschise ” pentru viitorii școlărei. E bine ca părinții să știe din timp amănunte despre această clasă pregătitoare și, eventual, pot contribui cu materiale atât de utile în desfășurarea activităților.
Mi-am permis să le împărtășesc din experiența mea de anul trecut și am menționat materialele care m-au ajutat enorm în desfășurarea activităților:

  • Jocul Leggo: l-am folosit și anul trecut, îl folosim și anul acesta și se pare că este unul din jocurile preferate ale școlăreilor. Piesele mici și colorate ne-au ajutat să înțelegem noțiuni precum: mare/mic (alege o piesă mare de culoare galbenă, alege o piesă mică de culoare roșie; piesa galbenă este mai mare ca piesa roșie etc); spațialitatea (așează în dreapta ta trei piese verzi; pune deasupra lor o piesă albastră etc); am adunat, am scăzut, am format mulțimi pe baza unor criterii date, am construit mici orășele, am numărat și..ne-am distrat!
  • Plastilina: este absolut vital ca școlăreii să se poată juca cu plastilina; le stimulează creativitatea, le dezvoltă aptitudini de bază specifice scrisului, îi încântă și se întrec să modeleze forme și obiecte interesante. Pot modela obiecte în denumirea cărora găsim un anumit sunet studiat, sau plante cărora să le adăugăm frunze din semințe de dovleac, rădăcină din fire, flori/fructe realizate cu perforatorul. Un școlărel a realizat un cactus iar ca țepi i-a aplicat scobitori. Noi am lăudat creativitatea sa, am numărat scobitorile folosite - erau cam paisprezece - am efectuat câteva adunări și scăderi prin numărarea scobitorilor, și iată cum am „încropit” o primă lecție de adunare a numerelor mai mari ca 10.
  • Cărțile de colorat: normal că părinții știu foarte bine preferințele copiilor lor așa că fiecare a adus câte o cărticică potrivită gustului școlărelului. În cele din urmă școlăreii au optat „să facă schimb”, au învățat să fie generoși și înțelegători cu colegii, iar la sfârșitul anului toate cărticelele erau vesele și colorate.
  • Jocuri de echipe: așa am numit noi jocurile gen „Piticot”, „Moara”, „Cursa cailor”, „Nu te supăra frate” toate achiziționate din gama „100 de jocuri în unul singur”. Zaruri am cumpărat - astfel avem suficiente pentru echipele de școlărei - iar pe post de pioni folosim piese de lego de culori diferite, nasturi, capace colorate de sticlă sau semințe.
  • Jocul „Domino” a avut o mare priză la școlărei, anul trecut aveam „Domino” cu plante și cu animale. Anul acesta jucăm cu piese clasice.
  • Fișe de colorat de genul „codul culorilor”: acestea au fost foarte utile în recunoașterea cifrelor dar încă se numără printre activitățile lor preferate;
  • Puzzle: am cumpărat puzzle din lemn - este rezistent - și un set de 4 imagini sunt frumos păstrate în cutii cu capac magnetic. Puzzle-urile folosite de noi nu au foarte multe piese, se pot asambla ușor și un joc nu durează mai mult de 15 minute;
  • Imagini de decupat și potrivit jumătățile/sferturile: școlăreii decupau fragmente din imagine și lipeau, întregind imaginea pe caietul cu foaie velină, apoi colorau;
  • bulinuțe colorate, magnetice: acestea ne-au ajutat - și încă ne ajută -  la adunări, scăderi, formăm literele învățate cu ajutorul lor, compunem șiruri;
  • pe la începutul semestrului II, când deja ne-am familiarizat cu literele de tipar, am început - în joacă, bineînțeles - să alcătuim silabe/cuvinte cu ajutorul literelor „înșirate” pe ață; aceste litere se dovedesc prieteni de nădejde și anul acesta, în clasa I.
În rest, pot să spun că multe materiale, sortate și depozitate în cutii, le-am ales împreună cu școlăreii. Fiind o școală din mediul rural - și, deci, avantajați - în funcție de sezon am realizat cu propriile noastre eforturi mici colecții de: crenguțe uscate, frunze presate, semințe, conuri de brad, pietricele, ghinde, castane etc.
 Cu aceste prețioase resurse ne jucăm în fel și chip și tot din ele construim o mulțime de jucării!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu