Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

sâmbătă, 3 noiembrie 2018

În vizită la bibliotecă (formularea unor enunțuri proprii în situații de comunicare cunoscute)

Începând cu clasa a II-a, conform programei în vigoare pentru  Comunicare în limba română, una din competențele specifice este „2.1.Formularea unor enunțuri proprii în situații de comunicare cunoscute”. Acestă competență se poate realiza prin exerciții de alcătuire a unor propoziții prin care se formulează o solicitare, o întrebare, o mulțumire, un îndemn, un salut etc.

Exercițiile prin care cerem elevilor să redea un dialog scurt realizat la bibliotecă sunt binevenite și extrem de utile. Prin intermediul acestor exerciții avem ocazia de a „împleti” teoria cu practica astfel încât elevilor să le fie mai ușor să se transpună în situații de comunicare concrete.
Oricât de simplu ar părea, pentru un școlar din clasa a II-a ar putea deveni extrem de complicat să se transpună - pur și simplu - într-o situație concretă de viață dacă această experiență nu a fost încă trăită. Prin urmare, în realizarea unor astfel de activități se pot urmări câțiva pași cum ar fi:

  1. Mergeți cu elevii în vizită la biblioteca școlii. Vizita ar trebui anunțată în prealabil, eventual discutați mai întâi cu doamna bibliotecară despre scopul activității, detaliați momentele astfel încât să se cunoască scopul vizitei. Discutați cu elevii, chiar înainte de a efectua vizita, despre câteva reguli ce trebuie respectate într-o bibliotecă (ciocănim la ușă, intrăm și salutăm, păstrăm liniștea și ordinea, etc.)
  2. Realizați împreună cu doamna bibliotecară un joc de rol la fața locului, chiar în incinta bibliotecii. Este important ca fiecare copil să joace propriul rol în timp ce este asistat de ceilalți colegi (oricum, în prima vizită la bibliotecă trebuie completat formularul, deci un minim dialog se poate realiza foarte ușor). 
  3. Mergeți în sala de clasă și discutați în detaliu impresiile. Acum puteți desfășura un joc de rol în fața clasei iar elevii pot îndeplini, pe rând, rolul de bibliotecar și cititor. Experiența imediată îi ajută să-și fixeze foarte bine noțiunile.
  4. Formulați, oral, un dialog scurt (3-4 replici) în care să redați conversația efectuată la bibliotecă. Revizuiți regulile de scriere a unui text dialogat.
  5. Cereți elevilor să realizeze, în scris, un text dialogat în care să redea conversația cu doamna bibliotecară.
Noi am realizăm frecvent astfel de activități alături de școlăreii din clasa a II-a iar rezultatul este, de fiecare dată, excelent! 
În urma acestei experiențe, iată ce au scris școlăreii:

În vizită la bibliotecă

Într-o zi am mers în vizită la bibliotecă. 
- Bună ziua, doamna bibliotecară!
-Bună ziua! Cu ce pot să te ajut?
-Aș dori să împrumut o carte cu povești.
-Ce autor preferi?
-Mie îmi place foarte mult Ion Creangă.
-Bine, am o carte chiar aici. Trebuie doar să completăm fișa ta.
-Mulțumesc!
-Cu plăcere.

La bibliotecă
Astăzi am mers la bibliotecă să împrumut o carte. Doamna bibliotecară m-a invitat să intru.
-Bună ziua! am spus eu.
-Bună ziua, fetițo! Cum te numești?
-Eu mă numesc A.T. și sunt în clasa a II-a.
-Cu ce pot să te ajut?
-Aș vrea o carte cu povești despre animale.
-Ce autor îți place?
-Emil Gârleanu.
-Poftim. Sper că o vei citi cu plăcere.
-Mulțumesc. La revedere!
-La revedere!

La bibliotecă
Eu m-am dus la bibliotecă să împrumut o carte.
-Bună ziua, doamna bibliotecară!
-Bună ziua! Te pot ajuta?
-Da. Vreau o carte cu povești.
-Bine. Cum te numești?
-Mă cheamă I.P. și sunt în clasa a II-a.
-Am o carte cu povești de Frații Grimm.
-Mulțumesc!
-Cu plăcere! Te mai aștept să împrumuți cărți.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu