Probabil nu suntem singurii profesori care am așteptat nerăbdători anunțul și iată că a devenit oficial: din 08 februarie vom merge la școală. Bineînțeles că vestea bună a fost un prilej nemaipomenit pentru „generarea de idei” cum ar fi mai potrivit să marcăm revenirea noastră la școală într-un mod cât mai plăcut și mai...(de ce nu?) jucăuș. Ne-am gândit că, după(aproape) trei luni de activități desfășurate în mediul online, prima zi va fi una dedicată unor momente speciale menite să ne „dezmorțească” pe toți și să ne ajute să ne reobișnuim cu programul școlar realizat fizic, prin prezența noastră în sala de clasă. Materialele și jocurile la care ne-am gândit sunt potrivite tuturor școlăreilor, indiferent de vârstă sau clasă. Doar școlăreilor de clasă pregătitoare s-ar putea să li se pară oarecum dificile aceste jocuri dar, cu ajutor, încurajare și sprijin din partea învățătorilor, și ei ar fi foarte încântați să le rezolve.
Prin urmare, scenariul acestei zile l-am gândit, pentru început, astfel:
Spargem gheața printr-un mesaj: în clasă, afișat la vedere, va fi expus următorul mesaj:
Școlăreii vor observa, cu siguranță, un lucru foarte interesant: la finalul mesajului lipsește un cuvânt. Acest lucru, cu siguranță, îi va incita și îi va face curioși. Descoperirea acestui cuvânt se va realiza prin reolvarea unui joc binecunoscut de ei și anume...jocul antonimelor (jocul cuvintelor cu sens opus, respectiv acel joc numit, la clasele mai mici, „Eu spun mare, tu spui mic”). Prin urmare, școlăreii vor avea de rezolvat jocul prin scrierea cuvântului potrivit în lista afișată, astfel încât litera inițială să fie încadrată în „pătrățel”. Jocul poate fi realizat fie individual (fiecare școlărel va primi fișa și o va completa) sau lista necompletată va fi desenată/proiectată la tablă, învățătorul citește cerința, iar școlărelul care va numi cuvântul potrivit va completa încadrând litera inițială în pătrat. Citind, vertical, cuvântul format vom obține un cuvânt potrivit pentru completarea mesajului.
Cuvintele ce trebuie scrise se vor obține prin rezolvarea următorului joc:
Un alt joc interesant, care îi va captiva, cu siguranță, pe școlărei este următorul: vom scrie, în ordinea dată de mesaj, toate cuvintele marcate cu roșu. Sugerăm ca aceste cuvinte să fie scrise cu litere mari de tipar, unele sub altele, astfel încât să încadrăm perfect literele inițiale. De exemplu:
BUNĂ INTELIGENȚI ........................
La final copiii vor descoperi un mesaj „ascuns”.
Credem că, prin desfășurarea acestor jocuri, școlăreii vor trece ușor peste emoțiile revederii și vor marca un bun început prin faptul că vor da activităților o notă creativă, jucăușă, antrenantă și îi va ajuta, cu siguranță, să se „dezmorțească”. Suntem de părere că, prin joc, stârnim cu succes curiozitatea și disponibilitatea școlăreilor pentru învățare și efortul intelectual pe care (inevitabil) îl vor depune în cadrul activităților de învățare.
Prin urmare, sperăm că ideile noastre vă sunt utile chiar și ca „sursă de inspirație”. Rezolvarea jocului anterior este prezentată în materialul de mai jos:
În ceea ce privește mesajul zilei ce va fi descoperit de școlărei, iată-l:
Materialele următoare au fost realizate pe baza textului „Povestea omului de zăpadă”(poveste populară) propusă de manualul de Limba și literatura română pentru clasa a III-a, editura Ars Libri. Prin natura exercițiilor, școlăreii vor fi puși în următoarele situații:
să identifice/să explice/să înțeleagă noile cuvinte identificate în textul citit;
să găsească cuvinte cu sens asemănător cuvintelor date
să selecteze, pe baza unor criterii date, anumite cuvinte
să formuleze propoziții enunțiative/exclamative/interogative
să introducă în enunțuri proprii expresii deosebite extrase din textul citit
să formuleze răspunsuri la întrebări pe baza textului citit
Primul material conține varianta audio a textului din manual de la pagina 66:
După o citire activă și conștientă a textului citit, am rezolvat exercițiile propuse în următoarea fișă de lucru:
Explicațiile modului de rezolvare a exercițiilor (selectiv) sunt cuprinse în materialul video următor:
Rezolvarea completă a fișei de lucru este cuprinsă în fișa următoare:
Realizarea unui text creativ reprezintă o adevărată provocare pentru școlărei, cu atât mai mult în condițiile desfășurării orelor online. Ne-am aplecat cu multă atenție și răbdare asupra acestor activități astfel încât, în joacă, cu multă dăruire și atenție la detalii, lucrurile să meargă de la sine. Nu-i vorbă, zăpada căzută zilele trecute ne-a ajutat de minune să ne transpunem în situația sugerată de titlul compunerii noastre. Prin urmare, scenariul lecției noastre a fost următorul:
Am studiat și discutat despre părțile compunerii:
Am analizat/discutat/povestit din propria noastră experiență acordând foarte mare importanță exprimării frumoase, în cuvinte bine alese, astfel încât exprimarea noastră să devină cât mai plastică.
Am reușit să așternem pe hârtie propriile noastre texte creative. Iată câteva dintre cele mai reușite:
La săniuș
De trei zile ninge fără încetare. Dealul s-a acoperit complet cu zăpadă albă și strălucitoare, numai bună pentru săniuș. Împreună cu vecinii mei am luat săniuțele și am pornit pe pârtie.
Drumul alunecos ne-a ridicat ceva probleme, dar am reușit să urcăm cu toții în vârful dealului.Cu bucuria primei zăpezi în suflet am hotărât să organizăm o întrecere. Consideram că, în cest mod, ne putem testa săniuțele. Întrecerea ne fascina și, de atâta bucurie, toți aveam obrajii roșii. Țipetele noastre se auzeau în tot satul iar noi eram ca niște bulgărași de zăpadă. La final, toți am ieșit învingători.
Spre seară ne-am luat cu toții la revedere și ne-am promis că ne vom întâlni a doua zi. Clipele petrecute la săniuș au fost minunate și mi-au umplut sufletul de fericire.
( Andra C. - clasa a III-a)
La săniuș
A sosit iarna. Zăpada a căzut cu nemiluita, formând un strat moale și pufos. Pe o asemenea vreme era și păcat să stai în casă, așa că, împreună cu bunul meu prieten și vecin Costel, am luat săniuțele și am pornit spre dealul de la marginea satului.
Pe coasta înzăpezită am găsit o mulțime de copii la fel de bucuroși ca și noi. Unii făceau oameni de zăpadă, alții se bulgăreau. Era o zarvă de nedescris. Costel a fost cuprins și el de fericirea copiilor, așa că a hotărât să lase săniuța și să se bată cu bulgări. Mie nu prea mi-a convenit acest lucru. Eu aș fi vrut să ne dăm împreună cu sania, ca doi prieteni buni ce suntem.Dar am hotîrât ca fiecare să se simtă bine în felul lui. Costel a plecat cu alți copii, iar eu am rămas pe coastă să mă dau cu sania. dar singur nu mai era la fel de distractiv.Am decis să merg după Costel. M-am strecurat cu greu printre bulgării care zburau în jurul meu.L-am găsit pe Costel plin de zăpadă și roșu la față. I-am spus:
- Ce faci, te distrezi?
- Da, dar ar fi fost mult mai distractiv dacă ne jucam împreună.
Imediat ne-am dat seama că distracția este mult mai bună alături de prietenii cei mai buni. Costel a venit cu mine și ne-am dat cu sania până seara.
A fost o zi minunată!
(Eric I. - clasa a III-a)
La săniuș
Iarna și-a intrat pe deplin în drepturi și peste satul meu s-a așternut zăpada din belșug. Totul este alb iar soarele abia se zărește prin oceanul de ninsoare. Dealul s-a acoperit cu o mantie argintie și este numai bun pentru săniuș.Am hotărât împreună cu prietenii mei să profităm de iarna darnică și să mergem împreună cu săniuțele pe coastă.
Toți urcăm cu mare bucurie dealul și pornim la vale de parcă zburăm. Eu, fiind cel mai mare dintre toți, am propus să facem un bob. M-am așezat în față, iar prietenii mei, unul câte unul în spate, coboram pe pârtie chiuind de bucurie. Ne-am și răsturnat de câteva ori și așa, tăvăliți în zăpadă, păream niște omuleți de nea veseli și bucuroși. timpul a trecut foarte repede și nici nu ne-am dat seama că se însera. Au venit părinții noștri să ne cheme acasă și abia atunci distracția s-a terminat.
A fost o zi minunată și cu toții am promis că ne vom revedea la săniuș și în zilele următoare.
( Ciprian T. - clasa a III-a)
La săniuș
A sosit iarna și totul este alb în jur. Derdelușul s-a acoperit cu o plapumă albă de omăt numai bună pentru săniuș. Împreună cu fratele meu am luat nerăbdători săniuțele și am plecat pe dealul din apropiere.
Sus, în vârful dealului, ne-am întâlnit cu o mulțime de copii la fel de bucuroși ca și noi. Ne-am bucurat nespus când i-am văzut deoarece distracția era în toi. De sus ne luam avânt și coboram călare pe săniuțele noastre. Eram așa de bucuroși că toți țipam și chiuiam cu mare veselie. La urcare, în joacă, aruncam unii în alții cu bulgări moi de zăpadă. Am organizat și o întrecere de săniuțe. Eu am ieșit învingătoare iar fratele meu s-a gândit să îmi ofere un premiu: ne-am tăvălit prin zăpada moale și pufoasă și am făcut îngeri de zăpadă.
Seara se lăsa încetișor. Am plecat acasă fericiți și cu amintirea acestei zile în suflet.
(Erica D. - clasa a III-a)
La săniuș
Este prima zi din vacanța de iarnă. Noaptea trecută a nins neîncetat și tot satul s-a acoperit cu o plapumă albă de omăt. Bucuroși de asemenea surpriză neașteptată, eu și câțiva prieteni am hotărât să mergem la săniuș.
Fiecare și-a luat propria săniuță și am pornit pe derdeluș. Am urcat pe coastă hotărâți să ne întrecem. Ajunși în vârful pârtiei, am aliniat săniuțele și, la un semnal, am pornit-o cu toții la vale. Unii s-au răsturnat, alții s-au oprit pe marginea pârtiei, dar în cele din urmă toți am coborât. Imediat, cuprinși de bucurie, am urcat pentru o altă cursă. Întrecerea a continuat până s-a înserat. Toți ne-am considerat învingători.
A fost o zi minunată pe care nu o vom uita niciodată.
(Mario P. - clasa a III-a)
La săniuș
Este iarnă. Zăpada sclipitoare a acoperit tot satul. Verișorii mei au venit încă de dimineață pe la mine și m-au chemat la săniuș.
Am plecat cu toții pe deal. M-am bucurat foarte mult când m-am întâlnit și cu noul meu coleg, Claudiu. Am urcat dealul strigând și chiuind de fericire. Imediat am pornit la vale. Viteza săniuțelor ne încânta iar vântul ne făcuse obrajii roșii ca bujorii. Vremea a trecut repede și seara cobora încetișor. Ne-am luat la revedere și am promis că ne vom revedea, în același loc, a doua zi.
Ce zi minunată a fost la săniuș!
(Matei T. - clasa a III-a)
La săniuș
Este o zi frumoasă de iarnă. Împreună cu familia și prietenii mei am hotărât să mergem la săniuș.
Am luat săniuțe, plăci și discuri și am pornit cu toții pe pârtia de la Sătic. Totul în jurul nostru era alb și strălucitor. Brazii erau plini de nea iar bucuria și veselia umplea văzduhul.
N-am pierdut vremea și am mers cu toții pe pârtie.Săniuțele alunecau foarte repede, unii dintre noi cădeau și se tăvăleau prin zăpadă râzând. Câțiva copii luau lecții de schiuri iar părinții îi supravegheau grijulii. Timpul trecea foarte repede și, după două ore, deja toți eram obosiți și înfometați. Am servit masa la un restaurant elegant, cu specific românesc.
A fost o zi minunată pe care mi-o voi aminti mereu cu mare drag.
Fișa și materialele video au fost concepute special pentru școlăreii de clasa a III-a pe baza textului „Iarna” de Vasile Alecsandri, text propus de manualul de Limba și literatura română -editura Ars Libri (pagina 60). Cu ajutorul acestor materiale noi ne-am propus să desfășurăm diverse activități special concepute pentru a ne ajuta să înțelegem pe deplin textul citit.
Astfel, în prima parte a materialului video ne ocupăm cu:
citirea selectivă a textului „Iarna”
extragerea și explicarea cuvintelor necunoscute
În a doua parte a materialului video ne concentrăm pe rezolvarea unor exerciții special concepute în vederea înțelegerii textului citit. Prin intermediul acestor exerciții școlăreii vor fi puși în situații diverse de învățare precum:
identificarea cuvintelor cu același sens
formularea enunțurilor pe baza unor expresii deosebite extrase din textul citit
stimularea gândirii prin utilizarea metodei „ciorchinele”
În cea de-a treia parte a materialului video școlăreii sunt puși în situația de a formula răspunsuri la întrebări pe baza textului citit:
Fișa utilizată de noi în realizarea lecției „Iarna” - de Vasile Alecsandri este următoarea:
Răspunsurile și rezolvările, așa cum am reușit noi să le realizăm, sunt cuprinse în materialul de mai jos:
Continuăm seria lecțiilor video la Arte vizuale. Încerc din răsputeri să pregătesc teme diverse în realizarea cărora școlăreii să poată folosi orice material au la îndemână: acuarele/carioci/culori. Așa că tehnica relizării lucrării nu este neapărat impusă, ci las la decizia școlăreilor ce modalitate vor alege pentru a finaliza lucrarea. Un lucru bun - zic eu - întrucât nu toți copiii preferau să picteze...sau să coloreze...sau să decupeze și să lipească. Așa că sunt liberi să aleagă!
Noi realizăm activitățile astfel:
mai întâi urmărim materialul video completat de indicațiile mele prin care explic modul în care am decis eu să realizez lucrarea;
discutăm diversele modalități, preferate de școlărei, prin care ei ar alege să realizeze tema propusă;
avem 3-4 minute la dispoziție să ne pregătim materialele în funcție de ce metodă a ales fiecare să realizeze lucrarea
trecem la treabă
Deci, materialul video ce va fi urmărit de școlărei este următorul:
După parcurgerea pașilor explicați anterior, școlăreii trec la treabă.
Nu mai încape vorbă, școlăreii sunt foarte talentați și creativi, așa că lucrările lor întrec, prin originalitate, și creativitate, modelul odferit:
Mare problemă cu această școală online! La orele destinate artelor vizuale am întâmpinat probleme din cele mai diverse și...din mers, am încercat să le prevăd, să vin în întâmpinarea lor și să mă asigur că le pot rezolva. N-am reușit pe deplin. Plângerile școlăreilor au fost, pe cât de diverse, pe atât de justificate: „Doamna, nu am hârtie colorată! Nici glasată!”; „Mi s-a terminat lipiciul...pot folosi aracet?”; „Nu am hârtie creponată!”; „Eu nu am acuarele în tub!”....ș.a.m.d.
Nu-i vorbă, am încercat să anticipez astfel de situații, îi anunțam din timp lista materialelor, dar nu întotdeauna reușeau să-și cumpere cele necesare. Cred că nu sunt singura învățătoare care se confruntă cu așa ceva, așa că vă împărtășesc cu mare drag din experiența mea. Am ales ca, la arte vizuale, să avem săptămânal o SINGURĂ temă pe care școlăreii să o realizeze, la alegere, prin utilizarea oricărei tehnici preferate: pictat/colorat/decupat și lipit. Văd că lucrurile se așează oarecum, așa că orele de arte vizuale au devenit o plăcere. Eu propun tema și școlăreii își folosesc toată imaginația, priceperea și talentul pentru a realiza lucrarea.
De data aceasta vom confecționa o felicitare simplă, ușoară, de efect - zic eu - care nu necesită prea mare efort dar rezultatul este unul cât se poate de drăguț.
Am ales să prezint, ca model, două felicitări realizate din o jumătate de coală albă (această dimensiune mi se pare mai elegantă) așa cum se poate vedea în imaginile următoare:
Indicațiile complete, cele pe care le-am prezentat și școlăreilor în timpul activității, sunt cuprinse în materialul video de mai jos:Sper să fie de folos și altor școlărei dornici să-și exerseze talentul și îndemânarea!
Materialul cuprinde varianta audio a textului „Traian și Dochia”(legendă populară), text propus de manualul de limba și literatura română, clasa a III-a, editura Ars Libri.
În completare am pregătit două fișe de lucru utile pentru toți școlăreii care vor să exerseze la limba și literatura română, dar și să aprofundeze noțiunile dobândite la clasă. Prima fișă îi ajută:
să înțeleagă cuvintele noi întâlnite în textul citit;
să formuleze întrebări pe baza textului citit;
să-și exerseze cunoștințele despre substantiv (fel, gen, număr)
să identifice cuvinte cu sens opus/asemănător.
Cea de-a doua fișă îi pune pe școlărei în situația de a conștientiza, exersa și de a-și însuși pe deplin scrierea corectă a cuvintelor neam/ne-am: