Continuăm seria lecturilor de vacanță cu textul „Lupul la stână” - de Ion Creangă. Textul face parte din lecturile recomandate pentru școlarii din clasele III-IV. Școlăreii vor fi încântați să cunoască un alt text care face parte din categoria textelor clasice ale literaturii române. Pentru o bună cunoaștere a textului citit, continuam seria prin care însoțim lectura noastră cu suportul audio al textului deoarece această modalitate de lectură s-a dovedit extrem de eficientă. În completare am pregătit o fișă cu exerciții pe baza cărora școlăreii pot înțelege pe deplin, conștient, textul citit. Exercițiile, odată rezolvate, vin în ajutorul școlăreilor pentru completarea fișei de lectură (o altă modalitate de înțelegere a textului).
Prin urmare, vom citi lectura însoțită de suportul audio al textului:
Vom continua mica noastră „aventură”, în care descoperim și înțelegem textul citit, prin rezolvarea unor exerciții pe baza lecturii:
În final, când considerăm că textul citit a fost pe deplin înțeles, vom completa fișa de lectură corespunzătoare:
-Carte recomandată: „Lecturile copilăriei - antologie școlară completă pentru clasa a III-a”
-Lectura „Pupăza din tei” de Ion Creangă - audio + fișă de lucru pe text
Lecturile recomandate pentru vacanță fac parte dintr-o tradiție deja împământenită printre școlărei. Care ar putea fi calea sigură de a-i determina -totuși-să acorde timpul și efortul necesar acestei activități? Noi ne-am propus, pe perioada acestei nesperate perioade de vacanță prelungită, să citim împreună, obligatoriu, aceleași lecturi. Unul din volumele care conțin o antologie școlară completă, selectată în funcție de clasele pentru care sunt prevăzute textele, ni s-a părut (în urma unei îndelungate cercetări) volumul propus de editura Eduard și anume „Lecturile copilăriei - Antologie școlară completă pentru clasa a III-a”. Volumul este excelent structurat și cuprinde opere ale autorilor studiați în conformitate cu programa școlară acestea fiind principalele motive pentru care fiecare școlărel a primit, ca „prieten de vacanță”, un exemplar din această carte. Pe parcursul celor 4 săptămâni de vacanță ei au misiunea de a citi primele lecturi și de a rezolva exercițiile care însoțesc fiecare text. Prima lectură este „Amintiri din copilărie - Pupăza din tei” de Ion Creangă, text pentru care am pregătit și varianta audio în așa fel încât școlăreii să poată înțelege pe deplin textul citit. Însoțirea lecturii cu suportul audio al textului este o activitate pe care o desfășuram și la clasă, pe baza textelor propuse în manualul nostru de limba și literatura română și, în urma aprecierii școlăreilor, s-a dovedit o activitate plină de succes.
Am pregătit, pentru școlăreii dornici de a fi activi chiar și în vacanță, o fișă de lucru realizată pe baza textului „Pupăza din tei” scrisă de Ion Creangă. Exercițiile propuse au un grad mediu de dificultate în așa fel încât, prin intermediul rezolvării lor, să se realizeze o înțelegere cât mai bună a textului citit:
De ceva timp am observat că, provocându-i pe școlărei să citească independent un text însoțiți de varianta audio a acestuia, mesajul transmis este mult mai ușor recepționat. În plus, recurgerea la această metodă „scutește” oarecum cadrul didactic de sarcina realizării unei lecturi model (obligatorie - spunem noi - pentru învățământul primar) oferind în același timp, pe lângă pauza vocală, și momentele necesare organizării viitoarelor activități. În timp ce școlăreii se delectează citind independent lectura, învățătorul are prilejul necesar de a se organiza pentru lecție. La noi, în general, astfel încep lecțiile de limba română, prin citirea independentă a textului și tocmai de aceea pentru studierea textului „Fructul cel mai valoros” (poveste populară) am prevăzut o serie de exerciții aplicative concepute special pentru ca școlăreii să realizeze o înțelegere deplină a textului citit. Pentru început, școlăreii vor avea prilejul de a realiza lectura independentă a textului din manual însoțiți de varianta audio:
În plus, am pregătit și o variantă audio, însoțită de textul propus în manual:
Pe baza textului citit, am conceput o fișă de lucru. Exercițiile îi vor ajuta pe școlărei să îndeplinească sarcini diverse precum:
însușirea cuvintelor noi întâlnite în textul citit;
utilizarea noilor cuvinte în enunțuri;
formularea răspunsurilor la întrebări;
observarea/explicarea utilizării semnelor de punctuație;
formularea propriei păreri/opinii în legătură cu textul citit etc.
Materialul este o prezentare a textului propus în Manualul de Limba și Literatura română pentru clasa a III-a, semestrul 2, editura Ars Libri (pagina 6). Lectura reprezintă primul text propus pentru a fi studiat în cadrul unității tematice VII și anume „Tărâmul copilăriei”. Vom propune școlăreilor două variante de prezentare a materialului.
Pentru început, lectura textului este însoțită de suportul vizual al acestuia. Acest material poate fi utilizat în momentul citirii pentru prima dată a basmului din manual și poate fi expus, eventual, cu ajutorul videoproiectorului. Materialul îi ajută pe școlărei să descifreze mesajul textului citit întrucât cu ajutorul acestuia își vor putea desfășura lectura independentă a basmului acasă.
Cel de-al doilea material cuprinde doar varianta audio a textului propus de același manual. Școlăreii au ocazia acum să citească textul din manual însoțindu-și lectura cu ajutorul variantei audio:
Împletind cele două variante de citire a textului, școlăreii vor înțelege mesajul transmis și vor putea rezolva exerciții variate pe baza citirii/înțelegerii acestuia.
Probabil nu suntem singurii profesori care am așteptat nerăbdători anunțul și iată că a devenit oficial: din 08 februarie vom merge la școală. Bineînțeles că vestea bună a fost un prilej nemaipomenit pentru „generarea de idei” cum ar fi mai potrivit să marcăm revenirea noastră la școală într-un mod cât mai plăcut și mai...(de ce nu?) jucăuș. Ne-am gândit că, după(aproape) trei luni de activități desfășurate în mediul online, prima zi va fi una dedicată unor momente speciale menite să ne „dezmorțească” pe toți și să ne ajute să ne reobișnuim cu programul școlar realizat fizic, prin prezența noastră în sala de clasă. Materialele și jocurile la care ne-am gândit sunt potrivite tuturor școlăreilor, indiferent de vârstă sau clasă. Doar școlăreilor de clasă pregătitoare s-ar putea să li se pară oarecum dificile aceste jocuri dar, cu ajutor, încurajare și sprijin din partea învățătorilor, și ei ar fi foarte încântați să le rezolve.
Prin urmare, scenariul acestei zile l-am gândit, pentru început, astfel:
Spargem gheața printr-un mesaj: în clasă, afișat la vedere, va fi expus următorul mesaj:
Școlăreii vor observa, cu siguranță, un lucru foarte interesant: la finalul mesajului lipsește un cuvânt. Acest lucru, cu siguranță, îi va incita și îi va face curioși. Descoperirea acestui cuvânt se va realiza prin reolvarea unui joc binecunoscut de ei și anume...jocul antonimelor (jocul cuvintelor cu sens opus, respectiv acel joc numit, la clasele mai mici, „Eu spun mare, tu spui mic”). Prin urmare, școlăreii vor avea de rezolvat jocul prin scrierea cuvântului potrivit în lista afișată, astfel încât litera inițială să fie încadrată în „pătrățel”. Jocul poate fi realizat fie individual (fiecare școlărel va primi fișa și o va completa) sau lista necompletată va fi desenată/proiectată la tablă, învățătorul citește cerința, iar școlărelul care va numi cuvântul potrivit va completa încadrând litera inițială în pătrat. Citind, vertical, cuvântul format vom obține un cuvânt potrivit pentru completarea mesajului.
Cuvintele ce trebuie scrise se vor obține prin rezolvarea următorului joc:
Un alt joc interesant, care îi va captiva, cu siguranță, pe școlărei este următorul: vom scrie, în ordinea dată de mesaj, toate cuvintele marcate cu roșu. Sugerăm ca aceste cuvinte să fie scrise cu litere mari de tipar, unele sub altele, astfel încât să încadrăm perfect literele inițiale. De exemplu:
BUNĂ INTELIGENȚI ........................
La final copiii vor descoperi un mesaj „ascuns”.
Credem că, prin desfășurarea acestor jocuri, școlăreii vor trece ușor peste emoțiile revederii și vor marca un bun început prin faptul că vor da activităților o notă creativă, jucăușă, antrenantă și îi va ajuta, cu siguranță, să se „dezmorțească”. Suntem de părere că, prin joc, stârnim cu succes curiozitatea și disponibilitatea școlăreilor pentru învățare și efortul intelectual pe care (inevitabil) îl vor depune în cadrul activităților de învățare.
Prin urmare, sperăm că ideile noastre vă sunt utile chiar și ca „sursă de inspirație”. Rezolvarea jocului anterior este prezentată în materialul de mai jos:
În ceea ce privește mesajul zilei ce va fi descoperit de școlărei, iată-l:
Materialele următoare au fost realizate pe baza textului „Povestea omului de zăpadă”(poveste populară) propusă de manualul de Limba și literatura română pentru clasa a III-a, editura Ars Libri. Prin natura exercițiilor, școlăreii vor fi puși în următoarele situații:
să identifice/să explice/să înțeleagă noile cuvinte identificate în textul citit;
să găsească cuvinte cu sens asemănător cuvintelor date
să selecteze, pe baza unor criterii date, anumite cuvinte
să formuleze propoziții enunțiative/exclamative/interogative
să introducă în enunțuri proprii expresii deosebite extrase din textul citit
să formuleze răspunsuri la întrebări pe baza textului citit
Primul material conține varianta audio a textului din manual de la pagina 66:
După o citire activă și conștientă a textului citit, am rezolvat exercițiile propuse în următoarea fișă de lucru:
Explicațiile modului de rezolvare a exercițiilor (selectiv) sunt cuprinse în materialul video următor:
Rezolvarea completă a fișei de lucru este cuprinsă în fișa următoare:
Realizarea unui text creativ reprezintă o adevărată provocare pentru școlărei, cu atât mai mult în condițiile desfășurării orelor online. Ne-am aplecat cu multă atenție și răbdare asupra acestor activități astfel încât, în joacă, cu multă dăruire și atenție la detalii, lucrurile să meargă de la sine. Nu-i vorbă, zăpada căzută zilele trecute ne-a ajutat de minune să ne transpunem în situația sugerată de titlul compunerii noastre. Prin urmare, scenariul lecției noastre a fost următorul:
Am studiat și discutat despre părțile compunerii:
Am analizat/discutat/povestit din propria noastră experiență acordând foarte mare importanță exprimării frumoase, în cuvinte bine alese, astfel încât exprimarea noastră să devină cât mai plastică.
Am reușit să așternem pe hârtie propriile noastre texte creative. Iată câteva dintre cele mai reușite:
La săniuș
De trei zile ninge fără încetare. Dealul s-a acoperit complet cu zăpadă albă și strălucitoare, numai bună pentru săniuș. Împreună cu vecinii mei am luat săniuțele și am pornit pe pârtie.
Drumul alunecos ne-a ridicat ceva probleme, dar am reușit să urcăm cu toții în vârful dealului.Cu bucuria primei zăpezi în suflet am hotărât să organizăm o întrecere. Consideram că, în cest mod, ne putem testa săniuțele. Întrecerea ne fascina și, de atâta bucurie, toți aveam obrajii roșii. Țipetele noastre se auzeau în tot satul iar noi eram ca niște bulgărași de zăpadă. La final, toți am ieșit învingători.
Spre seară ne-am luat cu toții la revedere și ne-am promis că ne vom întâlni a doua zi. Clipele petrecute la săniuș au fost minunate și mi-au umplut sufletul de fericire.
( Andra C. - clasa a III-a)
La săniuș
A sosit iarna. Zăpada a căzut cu nemiluita, formând un strat moale și pufos. Pe o asemenea vreme era și păcat să stai în casă, așa că, împreună cu bunul meu prieten și vecin Costel, am luat săniuțele și am pornit spre dealul de la marginea satului.
Pe coasta înzăpezită am găsit o mulțime de copii la fel de bucuroși ca și noi. Unii făceau oameni de zăpadă, alții se bulgăreau. Era o zarvă de nedescris. Costel a fost cuprins și el de fericirea copiilor, așa că a hotărât să lase săniuța și să se bată cu bulgări. Mie nu prea mi-a convenit acest lucru. Eu aș fi vrut să ne dăm împreună cu sania, ca doi prieteni buni ce suntem.Dar am hotîrât ca fiecare să se simtă bine în felul lui. Costel a plecat cu alți copii, iar eu am rămas pe coastă să mă dau cu sania. dar singur nu mai era la fel de distractiv.Am decis să merg după Costel. M-am strecurat cu greu printre bulgării care zburau în jurul meu.L-am găsit pe Costel plin de zăpadă și roșu la față. I-am spus:
- Ce faci, te distrezi?
- Da, dar ar fi fost mult mai distractiv dacă ne jucam împreună.
Imediat ne-am dat seama că distracția este mult mai bună alături de prietenii cei mai buni. Costel a venit cu mine și ne-am dat cu sania până seara.
A fost o zi minunată!
(Eric I. - clasa a III-a)
La săniuș
Iarna și-a intrat pe deplin în drepturi și peste satul meu s-a așternut zăpada din belșug. Totul este alb iar soarele abia se zărește prin oceanul de ninsoare. Dealul s-a acoperit cu o mantie argintie și este numai bun pentru săniuș.Am hotărât împreună cu prietenii mei să profităm de iarna darnică și să mergem împreună cu săniuțele pe coastă.
Toți urcăm cu mare bucurie dealul și pornim la vale de parcă zburăm. Eu, fiind cel mai mare dintre toți, am propus să facem un bob. M-am așezat în față, iar prietenii mei, unul câte unul în spate, coboram pe pârtie chiuind de bucurie. Ne-am și răsturnat de câteva ori și așa, tăvăliți în zăpadă, păream niște omuleți de nea veseli și bucuroși. timpul a trecut foarte repede și nici nu ne-am dat seama că se însera. Au venit părinții noștri să ne cheme acasă și abia atunci distracția s-a terminat.
A fost o zi minunată și cu toții am promis că ne vom revedea la săniuș și în zilele următoare.
( Ciprian T. - clasa a III-a)
La săniuș
A sosit iarna și totul este alb în jur. Derdelușul s-a acoperit cu o plapumă albă de omăt numai bună pentru săniuș. Împreună cu fratele meu am luat nerăbdători săniuțele și am plecat pe dealul din apropiere.
Sus, în vârful dealului, ne-am întâlnit cu o mulțime de copii la fel de bucuroși ca și noi. Ne-am bucurat nespus când i-am văzut deoarece distracția era în toi. De sus ne luam avânt și coboram călare pe săniuțele noastre. Eram așa de bucuroși că toți țipam și chiuiam cu mare veselie. La urcare, în joacă, aruncam unii în alții cu bulgări moi de zăpadă. Am organizat și o întrecere de săniuțe. Eu am ieșit învingătoare iar fratele meu s-a gândit să îmi ofere un premiu: ne-am tăvălit prin zăpada moale și pufoasă și am făcut îngeri de zăpadă.
Seara se lăsa încetișor. Am plecat acasă fericiți și cu amintirea acestei zile în suflet.
(Erica D. - clasa a III-a)
La săniuș
Este prima zi din vacanța de iarnă. Noaptea trecută a nins neîncetat și tot satul s-a acoperit cu o plapumă albă de omăt. Bucuroși de asemenea surpriză neașteptată, eu și câțiva prieteni am hotărât să mergem la săniuș.
Fiecare și-a luat propria săniuță și am pornit pe derdeluș. Am urcat pe coastă hotărâți să ne întrecem. Ajunși în vârful pârtiei, am aliniat săniuțele și, la un semnal, am pornit-o cu toții la vale. Unii s-au răsturnat, alții s-au oprit pe marginea pârtiei, dar în cele din urmă toți am coborât. Imediat, cuprinși de bucurie, am urcat pentru o altă cursă. Întrecerea a continuat până s-a înserat. Toți ne-am considerat învingători.
A fost o zi minunată pe care nu o vom uita niciodată.
(Mario P. - clasa a III-a)
La săniuș
Este iarnă. Zăpada sclipitoare a acoperit tot satul. Verișorii mei au venit încă de dimineață pe la mine și m-au chemat la săniuș.
Am plecat cu toții pe deal. M-am bucurat foarte mult când m-am întâlnit și cu noul meu coleg, Claudiu. Am urcat dealul strigând și chiuind de fericire. Imediat am pornit la vale. Viteza săniuțelor ne încânta iar vântul ne făcuse obrajii roșii ca bujorii. Vremea a trecut repede și seara cobora încetișor. Ne-am luat la revedere și am promis că ne vom revedea, în același loc, a doua zi.
Ce zi minunată a fost la săniuș!
(Matei T. - clasa a III-a)
La săniuș
Este o zi frumoasă de iarnă. Împreună cu familia și prietenii mei am hotărât să mergem la săniuș.
Am luat săniuțe, plăci și discuri și am pornit cu toții pe pârtia de la Sătic. Totul în jurul nostru era alb și strălucitor. Brazii erau plini de nea iar bucuria și veselia umplea văzduhul.
N-am pierdut vremea și am mers cu toții pe pârtie.Săniuțele alunecau foarte repede, unii dintre noi cădeau și se tăvăleau prin zăpadă râzând. Câțiva copii luau lecții de schiuri iar părinții îi supravegheau grijulii. Timpul trecea foarte repede și, după două ore, deja toți eram obosiți și înfometați. Am servit masa la un restaurant elegant, cu specific românesc.
A fost o zi minunată pe care mi-o voi aminti mereu cu mare drag.
Fișa și materialele video au fost concepute special pentru școlăreii de clasa a III-a pe baza textului „Iarna” de Vasile Alecsandri, text propus de manualul de Limba și literatura română -editura Ars Libri (pagina 60). Cu ajutorul acestor materiale noi ne-am propus să desfășurăm diverse activități special concepute pentru a ne ajuta să înțelegem pe deplin textul citit.
Astfel, în prima parte a materialului video ne ocupăm cu:
citirea selectivă a textului „Iarna”
extragerea și explicarea cuvintelor necunoscute
În a doua parte a materialului video ne concentrăm pe rezolvarea unor exerciții special concepute în vederea înțelegerii textului citit. Prin intermediul acestor exerciții școlăreii vor fi puși în situații diverse de învățare precum:
identificarea cuvintelor cu același sens
formularea enunțurilor pe baza unor expresii deosebite extrase din textul citit
stimularea gândirii prin utilizarea metodei „ciorchinele”
În cea de-a treia parte a materialului video școlăreii sunt puși în situația de a formula răspunsuri la întrebări pe baza textului citit:
Fișa utilizată de noi în realizarea lecției „Iarna” - de Vasile Alecsandri este următoarea:
Răspunsurile și rezolvările, așa cum am reușit noi să le realizăm, sunt cuprinse în materialul de mai jos: