Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

joi, 28 decembrie 2017

Seara de Ajun (compunere)

     Este seara de 24 Decembrie. Casa noastră miroase a aromă de vanilie și rom. Mama trebăluiește de zor la bucătărie iar tata împodobește bradul. Noi, copiii, ne agităm emoționați prin camere și, în joacă, încercăm să descoperim ora la care Moș Crăciun va așeza cadourile sub brad.

miercuri, 27 decembrie 2017

Prima ninsoare (compunere)

        Era o zi posomorâtă și rece. Un vânt aspru biciuia nestingherit crengile golașe ale copacilor făcându-i să se înfioare sub rafalele lui.

duminică, 17 decembrie 2017

sâmbătă, 16 decembrie 2017

Peisaje de iarnă (de colorat/pictat)

Zilele premergătoare vacanței sunt întotdeauna pline de forfotă și nerăbdare și mă aștept ca și săptămâna viitoare să întâmpin în clasă o asemenea atmosferă, cu atât mai mult cu cât emoția așteptării lui Moș Crăciun se face tot mai simțită.

Diplome de la Moș Crăciun (ștampilate și semnate!)

Pentru că tot anul școlăreii s-au dovedit a fi copii cuminți, buni și ascultători, ei vor fi recompensați pentru buna lor purtare cu o diplomă ștampilată și semnată chiar de Moș Crăciun. În acest mod ei primesc confirmarea că buna lor purtare nu a trecut neobservată.

Ne jucăm cu litere!(a, m, n, u, r, c, i, e)

Întrucât săptămâna viitoare este cea premergătoare vacanței iar emoțiile datorate așteptării mul Moș Crăciun își spun cuvântul, activitățile noastre se vor desfășura mai mult în joacă și vom repeta literele învățate.

Așa a fost de Moș Nicolae...

Iarna își deschide porțile fermecate și ne invită pe tărâmul ei în spirit de sărbătoare. Toată lumea iubește tradițiile și obiceiurile de iarnă, adoră sunetul de clopoței și colinde care se aud peste tot: în magazine, supermarket-uri, chiar și într-un taxi am auzit zilele trecute.

vineri, 15 decembrie 2017

miercuri, 13 decembrie 2017

Litere înșirate pe...ață

De la începutul anului mă străduiam să-mi vină o idee cum aș putea așeza literele învățate de copii astfel încât să ne putem juca cu ele oricând.

marți, 12 decembrie 2017

Felicitări de Crăciun

Anul acesta, felicitările pe care le vom confecționa au la bază două din activitățile noastre preferate: coloratul (chiar și cu carioci!) și decuparea după contur.

joi, 7 decembrie 2017

Ghirlandă cu globulețe de Crăciun

Imediat după ce Moș Nicolae ne-a vizitat în clasă, ne-am pus serios pe treabă: vrem să ornăm clasa cu frumoase ghirlande din globulețe colorate chiar de noi.

Colorăm/pictăm de Crăciun (planșe)

Activitățile în care școlăreii primesc ca sarcină să picteze/coloreze o imagine sunt înscrise în lista celor preferate.

luni, 4 decembrie 2017

Numărul și cifra 9 (nouă)

Magia sărbătorilor de iarnă ne duce cu gândul la Moș Crăciun și la sania lui trasă de reni.

Literele R, r

Literele pe care noi le-am învățat se înșiră ca mărgelele pe ață...

Globulețe de colorat/decupat

Zilele acestea ne vom ocupa cu ornarea clasei. Copiilor le place să își aducă propria contribuție la amenajarea decorului tematic așa că le-am pregătit câteva fișe cu globulețe pe care ei să le coloreze așa cum își doresc, potrivind creativ culorile.

Cizmulița pentru Moș Nicolae

Astăzi am dat, oficial, startul sărbătorilor de iarnă. Cum era și normal, am vorbit puțin despre semnificația acestor sărbători, despre Moș Nicolae și am găsit răgazul necesar pentru a confecționa o cizmuliță pe care să o putem agăța, ca decor, în clasă.

joi, 30 noiembrie 2017

Planșe de colorat pentru Moș Nicolae

Ne pregătim să-l așteptăm pe Moș Nicolae și, așa cum este normal, vom orna sala de clasă cu ghetuțe, șosețele și alte desene pe care darnicul moș să le poată admira în voie atunci când se va strecura, noaptea, așa cum îi este obiceiul.

Un cântec pentru Moș Nicolae

Nerăbdarea copiilor este foarte mare atunci când vine vorba să aștepte cadouri! Săptămâna viitoare dăm startul activităților dedicate sărbătorilor de iarnă și, așa cum este normal, îl vom aștepta și în clasă pe mult iubitul Moș Nicolae...

marți, 28 noiembrie 2017

Proiectul „Veseli românași” la final!

Săptămâna aceasta am desfășurat mai multe activități prin care am discutat despre țara noastră și despre simbolurile României dar am și desfășurat câteva activități specifice.

La mulți ani, români! La mulți ani, România!

Săptămâna aceasta am găsit răgazul necesar pentru a dedica timpul necesar unor activități din cadrul proiectului „Veseli românași” și, așa cum sugerează titlul proiectului nostru, chiar am lucrat cu...veselie. Școlăreii au pictat, au colorat, au decupat și lipit - deci au desfășurat mare parte din activitățile preferate.

sâmbătă, 25 noiembrie 2017

Jocuri de dezvoltare personală

Deși introdusă de ceva timp în programa școlară, disciplina Dezvoltare personală continuă să fie ceva nou pentru mine. În perioada desfășurării cursurilor pentru predarea la clasa pregătitoare am inițiat cu toții câteva jocuri utile pentru această materie, dar parcă tot lipsea ceva...

Ghicitori despre numere/cifre

Ghicitorile sunt mai mult decât un simplu joc pentru copii. Ele instalează buna dispoziție și distracția, acestea fiind motivații puternice pentru copii. Prin rostirea unor ghicitori se alungă monotonia și pot fi folosite, la clasă, în diverse situații.

Veseli românași (proiect)

Cu ocazia zilei de 1 Decembrie ne-am gândit să desfășurăm un mic proiect tematic prin care să învățăm câteva lucruri despre noi și despre țara noastră. De-a lungul timpului am constatat că activitățile prin care realizăm steagul nostru îi încântă fantastic pe școlărei.

miercuri, 15 noiembrie 2017

Literele u (mic de tipar) și U (mare de tipar)

În cadrul lecției de predare a literelor u (mic de tipar) și U mare de tipar am folosit o serie de activități care să îi atragă pe școlărei și să elimine plictiseala și rutina.

vineri, 10 noiembrie 2017

Puzzle cu litere (A, M, U, N)

Pentru momentele de captare a atenției am pregătit câteva jocuri puzzle cu litere. Șablonul folosit conține doar nouă piese de puzzle, deci nu va necesita foarte mult timp pentru a fi rezolvat.

luni, 6 noiembrie 2017

Ornăm litera A!

Această fișă poate fi folosită cu succes în activitățile de scriere/recunoaștere/denumire a literei A, fiind suportul pentru o activitate distractivă care va fi pe placul școlăreilor.

sâmbătă, 4 noiembrie 2017

Joc cu literele m și M

Jocul îi ajută pe școlărei să rețină mai ușor literele învățate și imprimă activității atmosfera relaxantă și distractivă specifică acestor activități.

Jocuri cu literele a și A

Această fișă am folosit-o în cadrul lecțiilor de predare a literelor a (mic de tipar) și A (mare de tipar).

vineri, 3 noiembrie 2017

Litere și silabe: a, A, m, M, ma, am

Primele litere capătă ușor-ușor sens, le putem lesne asocia cu sunetul reprezentativ iar acum a venit timpul să le dăm sens legându-le în silabe.

joi, 2 noiembrie 2017

Săptămâna Altfel: În lumea poveștilor (III)

Ne jucăm cu personaje din povești!

Pentru că tema noastră se referă la lumea minunată a poveștilor, dar și a personajelor atât de iubite de copii, m-am gândit să realizez câteva jocuri care să aducă în clasă o atmosferă plăcută și relaxantă.

Săptămâna Altfel: În lumea poveștilor (II)

În a doua zi din săptămâna altfel vom continua călătoria prin lumea poveștilor alături de Albă ca Zăpada și cei șapte pitici. Filele cății noastre cuprind alte activități precum:

marți, 31 octombrie 2017

Săptămâna Altfel: „Lumea poveștilor”(I)

Săptămâna viitoare ( 6 - 10 noiembrie) școala noastră a optat pentru desfășurarea programului „Săptămâna Altfel”, prilej cu care m-am gândit că ar fi foarte potrivit ca, alături de școlăreii mei, să desfășor un program puțin mai „altfel”.

Excursie în orașul Curtea de Argeș

Fabrica de globulețe

De câțiva ani mi-am obișnuit școlăreii să planificăm o excursie în perioada vacanței din noiembrie. Tematica acestor excursii este ușor diferită de clasicele activități desfășurate în acest sens.

sâmbătă, 28 octombrie 2017

Flori pentru mama

Am citit, am scris și colorat cuvântul mama. Acum vrem să-i aducem în dar cele mai frumoase flori și să-i admirăm zâmbetul luminos, plin de iubire. Bineînțeles că vom realiza acest lucru îmbinând activitățile noastre preferate:

Cuvântul „mama”

Treaba aceasta - destul de complicată - cu cititul devine tot mai serioasă. Încă nu sunt multe, dar literele iată că se adună, ne-au devenit prietene și putem deja să scriem și să citim primul nostru cuvânt: „mama”.

Ne jucăm cu litera m(mic de tipar)!

Pentru litera m (mic de tipar) am pregătit jetoane mai multe jetoane cu ajutorul cărora, prin intermediul unei activități relaxante, de joc, recunoașterea/numirea/poziționarea literei și sunetului „m” în cuvinte să se realizeze de la sine.

vineri, 27 octombrie 2017

Cifre pentru ornat/decupat/pictat/colorat

Aceste cifre intenționăm să le folosim în activitățile de zi cu zi.

Idei, fișe, activități: Cartea literelor M (mare de tipar) și m (mic de tipar)

Prima zi de vacanță și primele ore în care pot căuta liniștită noi idei care să vină în sprijinul  viitoarelor activități.

Săptămâna 7: fișă de lucru M.E.M.

TEMA: Numerele, cifrele 1-5.
Îmi place să-mi provoc școlăreii în rezolvarea unor activități cât mai diverse, prin care să combin mai multe activități preferate de ei, astfel încât activitatea de învățare să se desfășoare sub formă de joc, într-o atmosferă plăcută, în care plictiseala și oboseala să nu își găsească locul.

joi, 26 octombrie 2017

Săptămâna 7:fișă de lucru C.L.R.(V)

Fișa pe care le-o propun școlăreilor ne va ajuta să identificăm/citim/colorăm literele A și a. Acest material conține versurile poeziei „Ana are ață-n ac”de Sofica Matei,  pe care intenționez să le memorăm.

Expoziția clasei noastre

Lucrările realizate de școlărei, fie că au lucrat în echipă, fie individual, le-am expus în așa fel încât să poată fi admirate de toată lumea: părinți și colegi.

Culori calde : „Focul lui Sumedru”(A.V.A.P.)

În zona noastră, în ajunul sărbătorii de Sf. Dumitru (în seara de 25 octombrie) se sărbătorește Focul lui Sumedru.

miercuri, 25 octombrie 2017

Halloween de colorat (A.V.A.P.)

Nu sunt neapărat adepta acestei sărbători - Halloween - și, cu atât mai mult, mă bucur că aceasta va fi în vacanță... școlăreii însă s-au declarat încântați de această sărbătoare, chiar dacă nu cunosc legenda și nici nu le-o voi povesti pentru că este absolut sinistră.

duminică, 22 octombrie 2017

Săptămâna 7: fișă de lucru C.L.R. (IV)

TEMA: Litera M (mare de tipar)
În cadrul acestei activități școlăreii vor cunoaște trei fetițe simpatice: Mia, Ema și Mădălina. Ele ne vor ajuta să recunoaștem litera M (mare de tipar) în scrierea numelor, dar și folosirea literei m (mic de tipar) - Ema - atunci când sunetul „m” se află în interiorul cuvântului.

Ne jucăm cu silaba „ma”

Am învățat primele noastre litere iar acum a sosit momentul să le dăm sens și să le unim/citim în silabe și cuvinte. Această fișă îi va ajuta pe școlărei să citească, în adevăratul sens al cuvântului, iar citirea se va realiza treptat, în joacă, astfel încât efortul să nu fie resimțit conștient de ei și să se implice total în activitate.

Săptămâna 7: fișă de lucru C.L.R. (III)

TEMA: Litera m (mic de tipar).

Săptămâna 7: fișă de lucru C.L.R. (II)

TEMA: Litera A (mare de tipar)

sâmbătă, 21 octombrie 2017

Ne jucăm cu litera a (mic de tipar)

În ideea de a transforma activitatea de recunoaștere/identificare/citire a literei a (mic de tipar) într-o activitate dinamică, m-am gândit la un joc pe care nu l-am numit într-un fel anume, dar cred că este foarte pentru desfășurarea unei astfel de activități.

Săptămâna 7: fișă de lucru C.L.R. (I)

TEMA: Litera a (mic de tipar)
Săptămâna aceasta, chiar dacă suntem în săptămâna premergătoare vacanței, vom face cunoștință cu primele litere.

vineri, 20 octombrie 2017

Tehnica ștampilării:„ Flori de toamnă ”(A.V.A.P.)

Una din tehnicile abordate la A.V.A.P. care nu dă greș și îi determină pe școlărei - chiar și pe cei mai mici, din clasa pregătitoare - să fie mândri de rezultatul muncii lor este tehnica ștampilării.

joi, 19 octombrie 2017

Căsuța din copac (A.V.A.P.)

Activitatea pe care am desfășurat-o astăzi a venit așa...sub imboldul momentului, dar s-a dovedit extrem de plăcută pentru școlărei.

luni, 16 octombrie 2017

Culori reci: „Acvariul cu pești” (A.V.A.P.)

Scrierea cifrelor necesită răbdare și multă, multă exersare pentru ca ele să se așeze, frumos rânduite, pe filele caietului de matematică.

sâmbătă, 14 octombrie 2017

Săptămâna 6: fișă de lucru M.E.M.(II)

TEMA: Numărul și cifra 4.

Săptămâna 6: fișă de lucru C.L.R.(II)

TEMA: Recunoașterea poziției sunetului „l” în cadrul cuvintelor.
Astăzi vom identifica poziția sunetului„l” în cuvinte. Primul rând de imagini conține cuvinte care au sunetul inițial „l”: leu, lup, lună. Al doilea rând de imagini conține un cuvânt care are sunetul final „l”: castel, și două cuvinte care conțin sunetul „l”: delfin, steluțe.

Săptămâna 6: fișă de lucru M.E.M. (I)

TEMA: Numerele, cifrele 1, 2, 3.

Săptămâna 6: fișă de lucru C.L.R.(I)

TEMA: Recunoașterea poziției sunetului „s” în cuvinte.

Modelatul cu plastilină

Una din activitățile desfășurate la clasă care știu că-i distrează pe școlărei și o desfășurăm cu plăcere este... modelatul cu plastilină. Această activitate s-a dovedit ca fiind una din cele mai eficiente modalități prin care copiii învață concepte precum culoare, formă, mărime, le dezvoltă aptitudini motrice fine, le oferă bucurie și distracție și îi ajută să învețe prin joc, într-o atmosferă relaxantă, dinamică, deloc plictisitoare.

vineri, 13 octombrie 2017

joi, 12 octombrie 2017

marți, 10 octombrie 2017

M.E.M.: Numărul și cifra 1

Pentru prima lecție mai „serioasă” la M.E.M. am conceput activitatea sub forma unui joc astfel încât să obțin o cât mai mare implicare a școlăreilor.

luni, 9 octombrie 2017

Desenăm un arici!

 Am găsit, scris în grabă într-o agendă mai veche, câteva versuri însoțite de schițe. Versurile conțin, într-un mod drăguț și ușor de reținut, indicațiile pentru a realiza un desen.

duminică, 8 octombrie 2017

sâmbătă, 7 octombrie 2017

Peisaj cu arici, veveriță și copac (A.V.A.P)

Una din marile provocări pe care o întâmpinăm la orele de A.V.A.P. este mânuirea corectă a instrumentelor de lucru. Primele ore dedicate picturii ne-au determinat să conștientizăm greutățile întâmpinate:

Săptămâna 5: fișă de lucru C.L.R. (II)

TEMA: Recunoașterea poziției sunetului „e” în cuvinte.
În cadrul temei propuse, școlăreii vor atinge următoarele obiective:

vineri, 6 octombrie 2017

Săptămâna 5: fișă de lucru M.E.M. (II)

TEMA: Numărul și cifra 2
În cadrul acestei activități școlăreii vor îndeplini următoarele obiective:

Săptămâna 5: fișă de lucru C.L.R.(I)

TEMA: Recunoașterea poziției sunetului „u” în cuvinte.
În cadrul acestei activități școlăreii vor îndeplini următoarele obiective:

Săptămâna 5: fișă de lucru M.E.M. (I)

TEMA: Numărul și cifra 1.
Pe baza exercițiilor pe care le au de rezolvat, școlăreii vor atinge următoarele obiective:

Copăcel din plastilină și scobitori (A.V.A.P.)

Ce mult ne place să modelăm! Astăzi ne-am gândit să modelăm un copac căruia i-am confecționat crenguțele din scobitori iar frunzulițele din hârtie glasată de diverse culori.

marți, 3 octombrie 2017

Povești pentru pitici: „Punguța cu doi bani”

Tot în vederea vizionării/ascultării unei povești am pregătit și acest material.

Ziua Educației (planșe de colorat)

Cu prilejul desfășurării activităților specifice dedicate Zilei Educației, școlăreii din clasa pregătitoare vor avea ocazia de a-și alege din mai multe modele de planșe.

Activitate practică: „Ridichea uriașă”

Pentru ziua în care vom citi/viziona povestea „Ridichea uriașă” am pregătit o activitate practică în care școlăreii vor realiza, lucrând în echipă, un colaj în care să ilustreze o scenă din poveste.

Povești pentru pitici: „Ridichea uriașă”

Zilele trecute am încercat să citim o poveste ajutându-ne de cărțile uriașe.

Săptămâna 4: fișă de lucru C.L.R. (V)

TEMA: Inițierea unor dialoguri pe teme familiare: familia mea.
În cadrul acestei activități, școlăreii vor avea de îndeplinit următoarele obiective:

Săptămâna 4: fișă de lucru M.E.M.(IV)

TEMA: Elemente premergătoare înțelegerii conceptelor matematice.

Săptămâna 4: fișă de lucru C.L.R. (IV)

TEMA:Identificarea și reprezentarea grafică poziției sunetului „a” în cuvinte.

luni, 2 octombrie 2017

Săptămâna 4: fișă de lucru M.E.M.(III)

TEMA: Formarea mulțimilor cu elemente de același fel; corespondența mulțimilor.

Săptămâna 4: fișă de lucru C.L.R.(III)

TEMA:Despărțirea cuvintelor în silabe; identificarea sunetului „a” la finalul cuvântului.
Deși noțiunile învățate despre despărțirea cuvintelor în silabe se îmbunătățesc zilnic și înregistrăm reale progrese, încă ne „luptăm” cu recunoașterea poziției sunetului „a” în cuvinte. De această dată școlăreii vor avea de îndeplinit următoarele obiective:

duminică, 1 octombrie 2017

Săptămâna 4: fișă de lucru M.E.M.(II)

TEMA: Numărarea, sortarea, clasificarea obiectelor; formarea mulțimilor cu același fel de elemente; orientarea spațială.

Săptămâna 4: fișă de lucru C.L.R.(II)

TEMA: Denumirea cuvintelor reprezentate de imagini; despărțirea cuvintelor în silabe și identificarea poziției sunetului „a”.

Jetoane utile confecționate de școlărei


Ca învățător, am știut dintotdeauna valoarea inestimabilă a...colilor. Folosesc 100% spațiul oferit de coala A4 și imprim - pe cât posibil - orice coală față/verso. În plus, am mare grijă ca fiecare coală să-și găsească un loc firesc fie în portofoliul elevilor, fie în activitățile de zi cu zi.

sâmbătă, 30 septembrie 2017

Poezia săptămânii: „Caietul” de Ion Țirlea

În clasa pregătitoare încercăm să realizăm activități de memorare a unor poezii pentru și despre copii. Nu ne iese întotdeauna perfect tema „poezia săptămânii”, uneori nu reținem ușor anumite versuri, dar știm că fiecare lucru, ca să fie bine făcut, necesită timp și răbdare.

Săptămâna 4: fișă de lucru M.E.M.(I)

TEMA: Elemente premergătoare înțelegerii conceptelor matematice: numărare/grupare/sortare de obiecte; eliminarea intrusului dintr-un șir logic de elemente.

Săptămâna 4: fișă de lucru C.L.R (I)

TEMA:Inițierea de dialoguri despre obiecte simple, familiare; despărțirea cuvintelor în silabe și identificarea poziției sunetului „a”.
În cadrul acestei lecții, școlăreii vor avea de  îndeplinit următoarele obiective:

Ecusoanele școlăreilor - frumoase și practice

Ideea cu ecusoanele ștrumfi s-a dovedit a fi foarte eficientă. Încă din prima zi ele m-au ajutat să rețin numele școlăreilor, iar domnilor profesori care predau la clasa noastră le sunt de mare folos.

Portofoliul școlarului din clasa pregătitoare

Cu toții știm că, la școală, munca nostră se așterne minuțios pe fișe și, cu cât școlăreii sunt mai mici, cu atât fișele sunt mai multe și mai diversificate, făcându-ne și activitățile mai interesante...

joi, 28 septembrie 2017

Dactilopictură: „Ploaie de toamnă”(A.V.A.P.)

În calitate de cei mai mici școlărei, suntem - încă - la început de drum și în ceea ce privește mânuirea ustensilelor pentru pictat. Operele noastre de artă nu au întotdeauna acel aspect mult dorit, ceea ce ne întristează și totul se termină fie cu ruperea foii, fie cu lacrimi, fie și una și alta. Avem nevoie de timp, răbdare și ajutor.

miercuri, 27 septembrie 2017

Omida (Arte vizuale/ Abilități practice)

TEMA: decuparea după contur; clasificarea/sortarea elementelor după criterii date; lipirea componentelor realizate într-o ordine sugerată.

Săptămâna 3: fișă de lucru C.L.R (V)

TEMA: Povestirea orală după imagini; identificarea imaginilor în ordinea firească a desfășurării acțiunii; formularea unor propoziții formate din 3-4 cuvinte.

marți, 26 septembrie 2017

Săptămâna 3 : fișă de lucru M.E.M(IV)

TEMA: Sortarea, compararea,ordonarea elementelor. Formarea mulțimilor cu aceleași elemente. Compararea numărului de elemente ale mulțimilor formate.
În cadrul acestei activități, școlăreii vor avea de îndeplinit următoarele obiective:

Săptămâna 3: fișă de lucru C.L.R.(IV)

TEMA:Denumirea obiectelor din imagini; alcătuirea de propoziții; identificarea numărului de silabe ale cuvintelor.
Școlăreii vor avea de îndeplinit următoarele obiective:

luni, 25 septembrie 2017

Săptămâna 3: fișă de lucru M.E.M. (III)

TEMA:Sortarea/gruparea de elemente pe baza unor criterii date; eliminarea elementului nepotrivit dintr-un șir logic de elemente.
Pentru ca activitatea să se desfășoare cu succes, școlăreii au de îndeplinit următoarele obiective:

Săptămâna 3: fișă de lucru C.L.R.(III)

TEMA:Denumirea obiectelor din imagini; alcătuirea de propoziții pornind de la un cuvânt dat.
În cadrul lecției pe care ne-am propus s-o desfășurăm astăzi, școlăreii vor avea de îndeplinit următoarele obiective:

duminică, 24 septembrie 2017

Săptămâna 3: Fișă de lucru M.E.M. (II)

TEMA: Clasificarea elementelor după criterii date; sortarea, numărarea de elemente.
Pe parcursul activității de astăzi, școlăreii vor avea de îndeplinit câteva obiective precum:

Săptămâna 3: Fișă de lucru C.L.R.(II)

TEMA: Alcătuirea propozițiilor formate din 3-4 cuvinte; identificarea cuvintelor care încep cu un anumit sunet.
Școlăreii vor avea de atins mai multe obiective printre care:

Săptămâna 3: Fișă de lucru M.E.M. (I)

TEMA: Sortarea elementelor după criterii date; poziționarea obiectelor.
Pe baza fișei de lucru, școlăreii vor avea de îndeplinit câteva obiective cum ar fi:

Săptămâna 3: Fișă de lucru C.L.R. (I)

TEMA: Denumirea obiectelor din imagini și alcătuirea de propoziții pornind de la cuvântul dat.
Pornind de la tema propusă, școlăreii vor avea de îndeplinit mai multe obiective, printre care:

sâmbătă, 23 septembrie 2017

Povești pentru pitici: „Cocoșul și culorile”

Primele două săptămâni de școală au trecut și, în acest moment, ne putem considera deja obișnuiți - cât de cât - cu viața de școlărel. În tot acest timp, munca și activitățile școlăreilor au demonstrat că sunt copii destoinici, energici, curioși și gata pentru a descoperi lucruri noi. Unele lucruri ne dau încă bătăi de cap printre care ar fi:

joi, 21 septembrie 2017

Cine sunt?

Lecția „Cine sunt?”, la Dezvoltare personală, ne va ajuta să ne exprimăm corect, să ne cunoaștem unii pe alții mai bine și să ne familiarizăm cu colegii. Pentru această activitate am pregătit următoarea fișă:

Fructe sau legume?

Astăzi am fost foarte ocupați să revizuim noțiunile pe care ni le-am amintit despre legumele și fructele de toamnă.

miercuri, 20 septembrie 2017

Coș cu legume/fructe

La clasa pregătitoare am numărat, sortat, comparat și am format mulțimi cu ajutorul fructelor și legumelor, amintindu-ne astfel noțiunile dobândite la grădiniță.

sâmbătă, 16 septembrie 2017

Semne grafice: LINIA OBLICĂ

Continuăm cu aceeași aventură a melcului școlar și drumul său către școală, dar de data aceasta vom observa obiecte așezate în poziție oblică (de exemplu creionul unui școlărel se află în poziție oblică atunci când scrie cu el).

Semne grafice: LINIA ORIZONTALĂ

Pentru scrierea liniei orizontale am pregătit o fișă prin care școlăreii își vor aminti versurile cântecului „Melcul cu rucsăcel”: Cătinel pe-o păpădie/ Las-o urmă argintie...

Semne grafice: Linia verticală

Fișa vine în completarea activității de ascultare/memorare a poeziei „Melcul școlar” de V. Vesavia. În prealabil se discută despre obiectele școlarului:

Melcul școlar - de Vasile Vesavia

Povestea acestei săptămâni este o poveste în versuri și anume „Melcul școlar” de Vasile Vesavia. Versurile le-am grupat în patru  părți, astfel încât în fiecare zi să memorăm (cât de cât) o părticică din poezie și sperăm că, la sfârșitul săptămânii, o vom putea recita (chiar dacă vom avea nevoie de puțin ajutor). Poezia este amuzantă și, pe baza ei, se pot desfășura activități distractive:

vineri, 15 septembrie 2017

Ghicitori despre obiectele școlarului

Prima săptămână a trecut și, odată cu ea, au mai trecut și emoțiile firești pe care școlăreii și le-au înfruntat cu mare curaj.

A.V.A.P. - „Copăcelul toamnei”

Tema „Copăcelul toamnei” este foarte potrivită pentru această perioadă, când discutăm foarte mult despre toamnă, aspectele vremii, schimbările care se petrec în natură etc.

duminică, 10 septembrie 2017

CLASA PREGĂTITOARE: a treia zi de școală

În a treia zi de școală (sper!) școlăreii încep deja să mai lase din emoții. Știu că acestea nu vor dispărea așa, peste noapte, dar activitățile zilei anterioare cred că i-au convins că la școală timpul trece repede, interesant și distractiv. Tocmai de aceea, în a treia zi de școală vom desfășura activități prin care să ne amintim și să continuăm câteva din activitățile zilei care tocmai a trecut. Prin urmare, scenariul zilei este următorul:

sâmbătă, 9 septembrie 2017

CLASA PREGĂTITOARE: a doua zi de școală

În cea de-a doua zi, școlăreii se vor întâlni cu primele lor provocări în calitate de elevi ai clasei pregătitoare. Emoțiile încă nu s-au stins, acomodarea și obișnuința cu viața de școlar încă nu s-au instalat, așa că această zi trebuie planificată cu grijă, atenție, să decurgă firesc și să-i determine pe școlărei să se simtă în largul lor.

vineri, 8 septembrie 2017

CLASA PREGĂTITOARE - prima zi de școală

Prima zi de școală include festivitatea de deschidere a noului an școlar după care fiecare educator/învățător/diriginte merge în sala de clasă pentru a stabili primele detalii organizatorice.

Schemă recapitulativă: PROPOZIȚIA

Pentru școlăreii din clasa a IV-a am pregătit o schemă recapitulativă prin care să-și revizuiască noțiunile despre propoziție (noțiuni învățate în clasa a III-a).

joi, 7 septembrie 2017

Ecusoane strumfi pentru nume

Școlăreii încep clasa pregătitoare! În primele zile vom încerca să ne cunoaștem și să ne acomodăm unii cu alții.

Clasa este gata!

Nu m-am putut abține să mai vizitez încă o dată clasa și, cu această ocazie, am mai așezat ici și colo mobilierul, am lipit regulile clasei pe ușă - doream să îi dau un aer ștrengăresc, s-o „colorez” și nu prea știam exact cum - și am așezat cărțile de colorat pe băncuțe (le-am achiziționat pentru a le oferi școlăreilor în prima zi).

Cum așezăm cărțile uriașe?

Cred că toți învățătorii au fost fascinați de colecția „Cărțile uriașe” pentru clasa pregătitoare. Textele sunt atractive, imaginile frumoase și mari, copiii sunt încântați să participe la activitățile ce se desfășoară pe baza lor.

Modele calendare școlare 2017-2018

Obișnuiesc ca, la fiecare început de an școlar, să „cutreier” alte bloguri dedicate școlăreilor, căutând tot felul de idei care să mă inspire. O idee deosebit de interesantă mi s-a părut confecționarea unui calendar școlar sub altă formă.

miercuri, 6 septembrie 2017

luni, 4 septembrie 2017

Câte litere are numele tău?

Prima săptămână de școală la clasa pregătitoare este dedicată cunoașterii micuților școlărei. Jocul „Câte litere are numele tău” îmbină această activitate de cunoaștere cu activități distractive de numărate, clasificare și (eventual) de recunoaștere a unor litere pe care școlăreii le pot denumi.

Completează acele aricelului

Fișele la care m-am gândit că ar fi numai bune de completat în prima săptămână de școală. Sunt fișe simple, relaxante, care să nu-i pună pe școlărei în dificultate... și să nu-i sperie fără motiv.

sâmbătă, 2 septembrie 2017

Îmbracă păpușa!

Pentru prima săptămână de școală a micilor școlărei m-am gândit la o activitate amuzantă, care să-i atragă și să-i țină ocupați o perioadă.

Cine sunt? Cum sunt?

Primele zile de școală vor fi pline de emoții atât pentru școlărei cât și pentru cadrele didactice. Este perioada în care se vor obișnui, adapta și acomoda unii cu alții și cu mediul școlar.

Fișe cu cifre de colorat

Fișele cuprind cifrele de la 0 (zero) la 9. Ele pot fi colorate de școlărei în funcție de preferințele lor și expuse în sala de clasă. Deasemenea, planșele pot ocupa locul lor binemeritat în portofoliul fiecărui elev.

miercuri, 30 august 2017

Agenda mea de...profesor

Ca în fiecare an, la începutul școlii îmi achiziționez o nouă agendă. Nu este simplu acest lucru!

Limba română (recapitulare finală)

Fișa poate fi utilă școlăreilor din clasele a III-a și a IV-a fie ca recapitulare finală, fie ca „antrenament” pe perioada vacanței de vară sau ca recapitulare la începutul clasei a IV-a.

marți, 29 august 2017

Matematica - exerciții de recapitulare finală

Zilele trecute m-am trezit la școală cu câțiva școlărei... Surpriza a fost foarte mare cu atât mai mult cu cât ei vor păși, în această toamnă, în clasa a V-a!

Alfabet din zăpadă artificială

Oricât m-aș strădui, nu pot să mă abțin în a-mi surprinde școlăreii cu un nou „look” al clasei la fiecare început de an școlar.

Semne grafice (fișe)

Semnele grafice reprezintă un excelent exercițiu în vederea pregătirii școlăreilor pentru scris. În clasa pregătitoare însușirea scrierii corecte a semnelor grafice este esențială.

duminică, 27 august 2017

Cifre punctate

Pentru cei mai mici școlărei - cei aflați în clasa pregătitoare - am pregătit câteva fișe ușoare și distractive care să-i ajute în scrierea cifrelor.

sâmbătă, 26 august 2017

Regulile clasei în imagini

În prima săptămână de școală vom acorda atenție unor activități care vor viza, în primul rând, acomodarea cu programul școlar.

joi, 24 august 2017

Calendar școlar

Peste doar două săptămâni va începe școala, așa că un calendar școlar care să cuprindă zilele de școală și perioadele alocate vacanțelor este un util material pentru cadrele didactice și nu numai.

Orare școlare (modele)

Zilele de vacanță se scurg încet-încet și, curând va începe școala. Festivitatea de deschidere a fiecărui an școlar este așteptată cu mari emoții atât de școlărei, cât și de cadrele didactice.

miercuri, 23 august 2017

Un site extrem de util!

Fiind vacanță, am timp să răsfoiesc fără grabă și cu multă răbdare alte bloguri/site-uri în căutare de inspirație, idei.

Litera V (mare de tipar)

Fișa dedicată literei V (mare de tipar) poate fi, deasemenea, însoțită de o scurtă poveste:

Litera U (mare de tipar)

Am pregătit o fișă pentru litera U (mare de tipar) ca va fi foarte utilă pentru activitățile pe care le vor avea de desfășurat școlăreii clasei pregătitoare.

luni, 21 august 2017

Litera P (mare de tipar)

Școlăreii vor rezolva cu mare plăcere fișa pregătită pentru litera P (mare de tipar). În acest material vor descoperi două personaje din desenele animate iubite de ei : poneiul și pokemon-ul.

Litera O (mare de tipar)

 Fișa îi ajută pe școlărei să identifice cuvinte al căror sunet inițial este sunetul „o”: omidă, ochelari, oi, ouă. Pe baza materialului observat, ei pot să rezolve următoarele exerciții:

duminică, 20 august 2017

Litera N (mare de tipar)

Fișa poate fi rezolvată alături de școlărei care, treptat, vor recunoaște și scrie litera N (mare de tipar), vor identifica - cu ajutorul imaginilor-cuvinte care au ca sunet inițial sunetul „n”, vor contura - pe spațiul punctat - litera N (mare de tipar).

sâmbătă, 19 august 2017

Litera M ( mare de tipar)

Fișa conține imaginile unor cuvinte al căror sunet inițial este sunetul „m”: maimuță, minion, măr, motan ( Motanul Încălțat).

miercuri, 16 august 2017

Litera L (mare de tipar)

Ne-am gândit la această fișă deoarece ea poate fi suportul ideal pentru desfășurarea unor activități antrenante. Fișa cuprinde imaginile unor cuvinte al căror sunet inițial este sunetul „l”: lup, leu, lama, lalele.

marți, 15 august 2017

Litera K ( mare de tipar)

Fișa conține imaginile unor cuvinte care au ca sunet inițial sunetul „k”: koala, kiwi, kendama, Kitty. Școlăreii pot colora corespunzător imaginile, vor identifica litera K (mare de tipar) reprezentată pe fișă, vor exersa scrierea literei K (mare de tipar) pe spațiile punctate:

Melcii ascunși în grădina de legume

Școlăreii din clasa pregătitoare vor fi foarte încântați să descopere locurile în care s-au ascuns melcii. Fișa le dezvoltă atenția și îndemânarea iar rezolvarea ei îi va ține ocupați o perioadă de timp.

luni, 14 august 2017

Litera J (mare de tipar)


Fișa conține imagini a căror denumire începe cu sunetul „j” - jaguar, jucării - și poate reprezenta suportul necesar școlăreilor în vederea pronunțării, identificării și scrierii literei J (mare de tipar).

Litera I (mare de tipar)

Continuăm seria fișelor dedicate literelor mari de tipar, de data aceasta litera I (mare de tipar).

Jetoane cu mulțimi de elemente și cifre

Aceste jetoane sunt foarte utile pentru activitățile în care școlăreii descoperă lumea minunată a numerelor și cifrelor.

vineri, 11 august 2017

Litera H (mare de tipar)

Această fișă reprezintă un punct de plecare în realizarea unor exerciții pentru recunoașterea și scrierea literei H (mare de tipar).

joi, 10 august 2017

Litera G (mare de tipar)

 Am încercat să realizăm această fișă astfel încât ea să fie punctul de plecare pentru discuții referitoare la activitățile specifice desfășurate într-o gospodărie.

marți, 8 august 2017

JOC: „Prin ce se aseamănă? ”

Jocul „Prin ce se aseamănă?” este o activitate excelentă prin care școlăreii își fixează cunoștințele referitoare la caracteristicile înfățișării, a hranei animalelor și a foloaselor aduse de ele. În plus, această activitate se poate desfășura în cadrul orelor dedicate discuțiilor despre animale domestice și sălbatice și le dezvoltă copiilor capacitatea de a efectua clasificări pe baza unui criteriu dat.

sâmbătă, 5 august 2017

vineri, 4 august 2017

Litera E (mare de tipar)

Fișa îi ajută pe cei mai mici școlărei în activitatea de identificare/numire/recunoaștere/scriere a literei E (mare de tipar).

joi, 3 august 2017

Litera D (mare de tipar)

Fișa de lucru a literei D (mare de tipar) reprezintă un excelent suport în recunoașterea/identificarea literei în cuvinte. Deasemenea, activitatea desfășurată pe baza fișei poate reprezenta o pregătire în vederea scrierii literei D (mare de tipar) pe liniatura caietului dictando.

luni, 31 iulie 2017

Orare școlare

Sunt câteva modele de orare școlare care vor înveseli, cu siguranță, decorul clasei. Acestea pot fi oferite elevilor chiar în prima zi de școală când își vor putea nota și orarul săptămânal:

duminică, 30 iulie 2017

Litera C (mare de tipar)

Este o fișă pe baza căreia școlăreii, în joacă, vor recunoaște, scrie și numi litera C (mare de tipar). Deasemenea, fișa poate fi folosită ca activitate premergătoare scrierii literei pe caietul cu liniatură dictando.

 Materialul poate reprezenta un excelent suport pentru activități de genul:

vineri, 21 iulie 2017

Litera B (mare de tipar)

Fișa conține mai multe imagini cu obiecte a căror denumire au ca sunet inițial sunetul „b”. Ea ar
putea fi folosită ca suport în efectuarea unor exerciții premergătoare scrierii literei B (mare de tipar) pe liniatura caietului dictando.

Clasa ciupercuțelor (material pentru decorarea sălii de clasă)

Ciupercuțele, ca simbol al clasei pregătitoare, vor aduce veselie și optimism în sala de clasă. Am pregătit câteva materiale care sunt foarte potrivite pentru cei care vor opta pentru acest simbol al clasei.
Materialul cuprinde:

miercuri, 19 iulie 2017

duminică, 16 iulie 2017

Litera A (mare de tipar)

În clasa pregătitoare școlăreii vor avea de îndeplinit un obiectiv important și anume recunoașterea și numirea literelor de tipar pe diferite suporturi.

sâmbătă, 15 iulie 2017

Iepurele și ariciul (versurile cântecului)

Însoțit de mișcări și o expresivitate adecvată, cântecul imprimă cu succes o notă de veselie activităților desfășurate la clasa pregătitoare:

Unde s-au ascuns aricii? (fișă de lucru pentru activitate integrată)

Această fișă de lucru poate constitui cu succes punctul de plecare în realizarea unor activități la clasa pregătitoare. Ea poate fi utilizată cu succes în prima săptămână de școală, perioadă în care școlăreii vor parcurge mai multe etape în vederea efectuării unei evaluări inițiale.

Familia Ariceilor se prezintă!

Pentru prima săptămână de școală a clasei pregătitoare am pregătit deja câteva materiale care, în „febra” caracteristică începutului de an școlar, îmi vor fi foarte utile.

Aricel și grădina de legume(poveste)

Această poveste am pregătit-o pentru  prima săptămână de școală a clasei pregătitoare. Activitățile sunt prevăzute pentru a fi desfășurate pe parcursul unei zile (patru ore de curs) iar ariile curriculare vizate sunt:

  • C.L.R
  • M.E.M.
  • M.M.
  • A.V.A.P.

vineri, 14 iulie 2017

Structura anului școlar 2017-2018

Anul școlar 2017-2018 va începe luni, 11 septembrie, însumând 167 de zile lucrătoare, respectiv 35 de săptămâni. 
Anul școlar cuprinde două semestre:

Joc: „Ce s-a schimbat?”

Acest joc dezvoltă spiritul de observație memoria vizuală a școlăreilor, fiind o variantă a jocului „Ghici ce s-a schimbat?”.

joi, 13 iulie 2017

Joc: „Caută-ți căsuța”

Jocul „Caută-ți căsuța” este potrivit pentru activitățile care au ca scop cunoașterea formelor geometrice și sortarea de elemente după criterii date.

Joc: „Ghici ce s-a schimbat?”

Jocul acesta este foarte potrivit pentru perioada în care școlăreii vor învăța/exersa figurile geometrice și, în plus, le dezvoltă atenția și spiritul de observație.
Regulile jocului sunt simple și atractive:

miercuri, 12 iulie 2017

Planificare calendaristică integrată pentru clasa pregătitoare (model)

Tot căutând să-mi organizez oarecum ideile și materialele de care voi avea nevoie în clasa pregătitoare, am găsit un model de planificare integrată anuală care mi s-a părut un foarte bun punct de plecare. Câteva argumente m-au determinat să-mi îndrept atenția asupra acestui model de planificare:

Poezie pentru „Întâlnirea de dimineață”

Bună dimineața!

Este o poezie foarte drăguță, potrivită pentru momentul întâlnirii de dimineață.

Ideile vin tot din idei!

În curând vom începe clasa pregătitoare. Știu din experiență că, cu cât sunt mai mici, școlăreii au nevoie de atenție, de activități vesele, interesante, care să-i implice și să le stimuleze curiozitatea și disponibilitatea de a-și însuși noi cunoștințe într-un mod plăcut, firesc.

marți, 11 iulie 2017

Clasa pregătitoare...la început de drum

Parcurgerea unui drum începe, inevitabil, cu primii pași care - în opinia mea - sunt cei mai importanți. Dacă primii pași pe care îi faci într-o călătorie sunt pași siguri, bine planificați, atunci restul pașilor vor veni (aproape) de la sine.

duminică, 9 iulie 2017

Clasa ariceilor (material pentru decorarea sălii de clasă)

Se spune că ariciul este sfătuitorul lui Dumnezeu... Tocmai de aceea acest simpatic animal țepos poate reprezenta cu succes imaginea unor școlărei timizi, aflați la început de drum.

vineri, 7 iulie 2017

Clasa buburuzelor (material pentru decorarea sălii de clasă)

Cui nu-i plac buburuzele? Sunt vesele, simpatice, colorate și, asociate cu imaginea zilelor plăcute de primăvară, pot reprezenta cu succes imaginea unui nou început de drum.

miercuri, 5 iulie 2017

Clasa strumfilor (materiale pentru decorarea sălii de clasă)

Simpaticii strumfi pot fi mascota ideală pentru cei mai mici școlărei - elevii clasei pregătitoare. Sala de clasă va deveni, cu siguranță, un spațiu vesel și primitor în compania acestor veseli prieteni.

marți, 4 iulie 2017

Sloganul clasei: „Românașii”

Chiar dacă este vacanță, nu strică să ne ocupăm de realizarea unor materiale care ne vor fi foarte utile înainte de începerea noului an școlar.

duminică, 2 iulie 2017

VACANȚA în orașe mici...VACANȚA în orașe mari...

Vacanța mare este așteptată cu mare nerăbdare de toți copiii. Atâtea zile libere, fără un program fix, cu ore nenumărate de joacă și distracție...multă distracție. Da! poate în orașele mari...

vineri, 30 iunie 2017

Agenda și pixul versus laptop/tabletă

De când mă știu, sau cel puțin de când mi-am însușit această minunată taină a scrisului - pentru că știam să citesc înainte de a ști să scriu - am avut mereu cu mine un caiet și un pix. Îmi notam liste, inventam cuvinte, mă jucam cu scrisul, gândurile, ideile, în fel și chip...

joi, 29 iunie 2017

Adulții obosesc jucându-se - oare e normal?

A fost o zi cumplit de caldă care ne-a stricat toate planurile pe care ni le făcusem: să ieșim prin parc, să ne jucăm cu mingea și, bineînțeles badminton, poate puțin șotron...

Fișă de lectură clasele a III-a și a IV-a

Fișa de lectură reprezintă memoria externă a textului citit.În plus, prin completarea unei astfel de fișe, se materializează în mod direct lucrul cu textul.

miercuri, 28 iunie 2017

Tenis de masă! (dar nu oricum...)

Ne-a plăcut să jucăm badminton... Încă este pe lista jocurilor noastre preferate și credem că va rămâne așa destul de mult timp.

Badminton - un joc ideal pentru vacanță

De regulă, ieșirile în parc sunt o întreagă aventură! Purtăm cu noi un rucsac plin cu jucării potrivite pentru activitățile în aer liber pentru că - deh! - nu se știe ce chef avem și trebuie să fim pregătiți pentru orice situație.

marți, 27 iunie 2017

Sensuri diferite ale verbului „A IEȘI”

În limba română există o mulțime de cuvinte care, folosite în diferite contexte, capătă sensuri diferite. Aceste cuvinte le numim omonime.

luni, 26 iunie 2017

Lectură de vacanță

„Golful francezului” - Daphne du Maurier

Dacă sunteți în căutarea unei cărți potrivite pentru lectura din vacanță/concediu, romanul lui Daphne du Maurier se poate înscrie cu succes la acest capitol.

duminică, 25 iunie 2017

Copiii mei adoră cititul. DE CE?

Văd tot mai multe articole cu privire la dezvoltarea gustului pentru citit la copii. Personal, nu m-am confruntat (nici acasă, nici la școală) cu refuzul copiilor de a citi. Poate pentru că sunt o persoană care adoră cititul și insuflu - fără să vreau -  această plăcere și celor din jurul meu sau cauza este cu totul alta?

vineri, 23 iunie 2017

Sânzienele

Îmi aduc aminte foarte clar o întâmplare din copilărie. În satul în care locuiește bunica mea și unde îmi petreceam toate vacanțele, trăia o femeie mută care avea o turmă de capre. Nu turma de capre mă impresionase, ci povestea bunicii. Ea mi-a povestit că această femeie, în copilărie, fusese normală, vorbea ca orice copil. Dar, în noaptea de 24 iunie, adică de Sânziene, părinții ei au trimis-o la izvor să ia apă. Acolo ea a văzut mai multe fete frumoase, îmbrăcate în rochii albe, care dansau pe o muzică pe care o cânta vântul printre crengile copacilor.

Colorăm respectând codul culorilor!

Toți copiii adoră activitățile de colorat/desenat. Este una din activitățile preferate de ei, îi dezvoltă și, sunt de părere majoritatea specialiștilor, desenatul reprezintă pentru copii una dintre cele mai intense forme de exprimare.

Rucsacul buclucaș...(sau rutina e de vină?!)

Ziua de astăzi a debutat cu o surpriză. Am dormit până aproape de ora 9.00, ceea ce pentru mine reprezintă un exces de leneveală - fie și în vacanță!
Nici nu intru bine în bucătărie că Prințesa vine țopăind în spatele meu. O fi defect profesional, sau doar o grijă protectoare exagerată?

joi, 22 iunie 2017

Palidrom/palidromuri

Un palidrom se referă la acele cuvinte care citite de la stânga la dreapta și invers rămân neschimbate. Denumirea de palidrom/palidromuri își are originea în cuvintele grecești palin+dromos

În vacanță mergem regulat la sală!

De ceva vreme un gând îmi tot dădea târcoale: sunt bătrână? De la simplul fapt că îți trece prin cap un asemenea gând și până la o oarecare obsesie nu e decât un pas. Așa că, pe nesimțite, gândul a devenit acel factor care-mi producea neliniște...

miercuri, 21 iunie 2017

O nebunie de vară

Din punct de vedere calendaristic, vara s-a instalat pe meleagurile noastre de mai bine de-o jumătate de lună. A sosit și vacanța iar festivitățile cu „surle și trâmbițe” care au marcat sfârșitul anului școlar au rămas în urmă, ca un ecou, fiind deja înscrise la capitolul „amintiri”.
Pliantele oferite de supermarket-uri abundă de imagini vesele care promit o vară de neuitat. Reclamele au căpătat și ele un „iz” vesel și relaxant de vară. Cum poți avea parte de o vară de neuitat într-un mic oraș de provincie, în care nu se întâmplă nimic? Poți merge la plimbare, dar în câteva ore constați că ai luat la picior toate străduțele și, oricum, nu este o activitate pe care s-o repeți cu plăcere zilnic.

Oficial...în vacanță! (sau nu?!)

GATA! A sosit vacanța! În fiecare an mă simt ca un școlar care a așteptat cu nerăbdare VACANȚA MARE... Îmi cumpăr o agendă nouă, de preferat nedatată și de o mărime potrivită astfel încât să poată fi strecurată confortabil în orice tip de geantă aș alege, și îmi notez:
           În această vacanță:

joi, 11 mai 2017

Desfășurarea corpurilor geometrice


Școlăreii au întâmpinat câteva dificultăți în momentul în care au fost solicitați să identifice un corp geometric cu desfășurarea sa. Confecționarea unor corpuri geometrice precum cubul, cuboidul, piramida și conul i-a ajutat să clarifice eventualele nedumeriri. În plus, ora de matematică a devenit interesantă și atractivă. Din nou am constatat împreună cât de utilă ne-a fost cartea lui E. Dăncilă, I. Dăncilă : „Matematica - suport didactic”. Pe baza imaginilor prezentate la acest capitol a fost ușor să reproducem pe foaia noastră de matematică desfășurarea unor corpuri geometrice. Astfel, confecționarea lor a devenit o joacă!

sâmbătă, 6 mai 2017

Model diplomă 1 Iunie

Se apropie ziua de 1 Iunie, Ziua Internațională a Copilului. Copiii vor fi, cu siguranță, foarte încântați dacă vor primi o diplomă cu acest prilej:

Diplome pentru 1 Iunie (de colorat)

Modelele au fost realizate puțin diferit astfel încât o diplomă este concepută pentru băieței iar cealaltă pentru fetițe. Copiii vor fi încântați să le primească și să le coloreze:

sâmbătă, 29 aprilie 2017

Sensuri diferite ale cuvântului „POARTĂ”

Așa cum am exemplificat anterior, în limba română există o serie de cuvinte care au aceeași formă, dar înțeles diferit. Este momentul să ne îndreptăm atenția asupra cuvântului „poartă”:

vineri, 21 aprilie 2017

În excursie: Muzeul Golești

Situat lângă Pitești, ca să poți ajunge la Muzeul Golești trebuie să parcurgi câțiva kilometri pe șoseaua veche (de centură) care duce spre București.

joi, 20 aprilie 2017

Salata boeuf

Oarecum păcălită de această denumire oarecum...„franțuzească” - boeuf - am fost convinsă că această salată își are originile într-o sofisticată bucătărie din Franța. Nu este așa!

marți, 18 aprilie 2017

Jocul învinge vremea rea!

Se pare că avem (din nou!) vreme urâtă în vacanță. Un lucru foarte neplăcut pentru că trebuie să stăm în casă, ceea ce nu este de dorit când avem așa de mult timp liber. Am descoperit de curând un joc nou, diferit de clasicele „Piticot”, „Nu te supăra frate”, „Țintar” și altele din colecția 150 de jocuri în unul singur.

Sensuri diferite ale cuvântului „COT”


  • parte a corpului care unește brațul cu antebrațul: Bunicul simțea dureri ascuțite la cot.
  • cot la cot = împreună: Echipa a muncit cot la cot pentru concurs.

De Paște vine....IEPURAȘUL?

Ideea aceasta cu iepurașul drăgălaș și vesel care sosește de Paște se pare că prinde tot mai mult și la noi. Am lansat, ca provocare, următoarea întrebare: „Care este misiunea iepurașului de Paște?” Răspunsurile m-au uimit și amuzat deopotrivă:

marți, 4 aprilie 2017

Ouă ornate pentru Paște (modele)

Una din activitățile preferate de copii -  atunci când se apropie Paștele - este ornarea ouălor. Anul acesta vom petrece împreună, la școală, Săptămâna Mare așa că vom avea ocazia de a orna ouă împreună.

vineri, 31 martie 2017

Simplu și ușor: FLORI

Florile ne aduc veselie și culoare ori de câte ori ne hotărâm să le reprezentăm în cadrul orelor de Arte vizuale și abilități practice.

sâmbătă, 25 martie 2017

Sensuri diferite ale cuvântului „CHEIE”


  • cheie = obiect ce servește la încuierea/descuierea unei yale, a unui lacăt:
                                      Ex: Am deschis ușa folosind cheia potrivită.

miercuri, 22 martie 2017

Expresii frumoase despre anotimpul PRIMĂVARA

Expresiile reprezintă un real suport pentru școlăreii care vor să obțină o compunere cât mai reușită. În folosirea acestora trebuie să ținem cont de câteva reguli de bază:

luni, 20 martie 2017

Sensuri ale cuvântului „LIMPEDE”

Studiind textul lecției „Frumusețea Neagră” (Black Beauty) de Anna Sewell, ne-a atras atenția încă din primele rânduri prezența cuvântului „limpede” care, în acest text, avea două sensuri diferite:

duminică, 29 ianuarie 2017

Rebus: SUBIECTUL

Lecțiile devin mai interesante și-i captivează pe școlărei dacă ținem cont să „presărăm” în desfășurarea lor și anumite jocuri menite să-i destindă și...de ce nu?...să-i lămurească.

Ne pregătim pentru olimpiada de matematică!

Model de subiecte pentru olimpiada de matematică la clasa a IV-a+REZOLVARE(III)

Fișa o vom folosi în perioada pregătirii pentru olimpiada de matematică. Rezolvarea în prealabil a fișei ne dă posibilitatea să ne autoevaluăm rapid și eficient:

sâmbătă, 28 ianuarie 2017

Ne pregătim pentru olimpiada de limba română!

Model de subiecte pentru olimpiada de limba și literatura română pentru clasa a IV-a + PUNCTAJ (II)

Fișa o vom folosi în perioada de pregătire pentru olimpiada de limba și literatura română la clasa
a IV-a. Punctajul, deja afișat pe fișă, ne va ajuta să ne autoevaluăm imediat și să conștientizăm modalitatea de corectare a unor astfel de subiecte:

Ne pregătim pentru olimpiada de matematică!

Model subiecte olimpiada de matematică la clasa a IV-a + REZOLVARE (II)

Fișa o vom folosi în perioada pregătirii pentru susținerea olimpiadei de matematică la clasa a IV-a. Rezolvarea ne ajută să corectăm împreună mult mai rapid și eficient:

Ne pregătim pentru olimpiada de limba română!

Modele de subiecte pentru Olimpiada de limba și literatura română + BAREM CORECTARE (I)

Acest model de subiecte îl vom folosi în perioada pregătirii pentru olimpiada de limba și literatura română, clasa a IV-a. Fișa este însoțită de baremul de corectare și îi ajută pe școlărei să conștientizeze modul de corectare al subiectelor:

Ne pregătim pentru olimpiada de matematică!

Subiecte pentru Olimpiada de matematică + REZOLVARE (I)

Fișa conține exerciții special pregătite în vederea antrenării pentru susținerea Olimpiadei de matematică la clasa a IV-a și, pentru a asigura eficiența lucrului, am pregătit și soluția exercițiilor, în așa fel încât verificarea se va efectua pe loc.

marți, 17 ianuarie 2017

Fișă de lectură pentru poezie(model)

Acest model de fișă de lectură l-am conceput special pentru activitatea desfășurată cu prilejul împlinirii a 167 de ani de la nașterea marelui poet Mihai Eminescu.

duminică, 15 ianuarie 2017

Eminescu - biografie

Cu prilejul zilei de 15 ianuarie - ziua în care sărbătorim nașterea poetului Mihai Eminescu - am pregătit pentru școlărei o fișă care conține, pe scurt, date biografice poetului.

sâmbătă, 14 ianuarie 2017

REBUS: Eminescu

Este 15 ianuarie și sărbătorim, ca în fiecare an, nașterea marelui poet român Mihai Eminescu. Cu acest prilej ne-am gândit să omagiem, la nivelul clasei noastre, memoria marelui poet, prin realizarea unui proiect educativ.

marți, 10 ianuarie 2017

Matematica: REBUS

În rezolvarea acestui rebus școlăreii vor completa cuvintele cheie cu noțiunile dobândite în urma studiului unităților de măsură și nu numai.

luni, 9 ianuarie 2017

Prima ninsoare (compunere)

        Zâna Iarnă a sosit la noi cu alaiul său de steluțe strălucitoare. Încet și rar, câte un fulg delicat cade pe pământul înghețat.Copacii goi degeră în gerul nemilos al iernii.Ninsoarea se întețește. Fulgi tot mai deși coboară din văzduhul de cenușă. Spre seară tot satul s-a acoperit cu o plapumă albă, moale și pufoasă.

I. L. Caragiale: Făt Frumos cu moț în frunte (povestire)

A fost odată o împărăteasă care a adus pe lume un prunc așa de slut și pocit că nu-ți vene a crede ochilor. Ursitorile i-au spus împărătesei să nu se sperie de el fiindcă o să ajungă un om plăcut, vestit și deștept. Acest prunc avea la naștere un șomoiog de păr în frunte și de aici i-au pus numele de Făt Frumos cu moț în frunte.

sâmbătă, 7 ianuarie 2017

Moartea lui Alexandru cel Mare (legendă)

În pregătirea lecției de istorie dedicată lui Alexandru cel Mare am căutat o mulțime de informații astfel încât să-i atrag și să-i încânt pe elevi. Informații utile am găsit AICI și AICI, dar mi-a plăcut foarte mult să citesc și câteva legende și presupuneri pe marginea morții sale petrecută, după câte se pare, destul de suspect:AICI

Alexandru cel Mare

La data de 21 iulie 336 se naște la Pella, capitala Macedoniei, Alexandru cel Mare, fiul lui Filip al II-lea. Mama sa, Olimpia, era o femeie foarte ambițioasă și doritoare de glorie. Ea este cea care îi insuflă fiului său convingerea că este fiul lui Zeus.

Joc interactiv: Loc pe hartă

Jocul interactiv „Loc pe hartă” îi va ajuta pe școlăreii din clasa a IV-a să localizeze județele aflate pe teritoriul României, dar și reședințele de județ. Jocul face parte din C.D.-ul destinat activităților la materia Geografie pentru clasa a IV-a oferit de editura Intuitext.
Jocul îl puteți găsi AICI

vineri, 6 ianuarie 2017

În vacanță: Mănăstirea Nămăiești

Legenda spune că un cioban își păștea oile pe aceste meleaguri și, obosit, a făcut popas lângă o stâncă, rămânând cu oile sale peste noapte chiar la poalele muntelui, la marginea pădurii. În vis i-a apărut Maica Domnului care i-a spus: „Scoală-te, sapă sub tine și vei găsi o icoană într-o bisericuță de piatră. Aici vei face tu biserica în cinstea și slava Intrării în Biserică a Sfintei Fecioara Maria, izvor de viață și de tămăduire.”Trezindu-se din somn, ciobanul a săpat vreme de trei zile și trei nopți, dând în cele din urmă de o bisericuță de piatră în formă de peșteră. Legenda spune că icoana visată de cioban este chiar aceea care se află în biserică și o reprezintă pe Maica Domnului cu Pruncul în brațe.

joi, 5 ianuarie 2017

În vacanță: Jucăm golf

Ne-am propus ca, după toate aceste sărbători, să găsim un motiv plauzibil pentru a ieși din casă. Este adevărat că gerul nu prea ne îndemna să facem acest lucru, dar o plimbare la Pitești putea reprezenta o „mini excursie” plăcută. La Mall am descoperit jocul de golf și, în timpul alocat, chiar am realizat traseul de mai multe ori:

În vacanță: La patinaj

Nu puteam să nu profităm de o zi frumoasă de vacanță și să nu ne dezmorțim puțin la patinaj. Bineînțeles, este prima dată când am încercat o asemenea experiență și mișcările au fost destul de stângace, dar ne-am descurcat cu brio.

miercuri, 4 ianuarie 2017

Apa Iordanului

Mulți credincioși se întreabă, adeseori, de ce în lumea contemporană nu se mai întâmplă minuni asemănătoare vremurilor biblice. vestea bună este că minunile se întâmplă, unii spun că sunt chiar mai multe, doar că oamenii nu mai au suficientă credință ca să le vadă și să fie parte din ele.
Una din minunile pe care Dumnezeu le înfăptuiește an de an este minunea întoarcerii apei Iordanului, în ajunul marelui praznic al Botezului Domnului (sărbătorit în Israel pe data de 19 ianuarie). Practic, apa Iordanului, care reprezintă granița naturală dintre Israel și Iordania, își schimbă cursul, pentru o perioadă scurtă de timp.

marți, 3 ianuarie 2017

În vacanță: Târgul de Crăciun Mioveni

De departe unul dintre cele mai frumoase târguri de Crăciun vizitate de noi anul acesta a fost cel din Mioveni. Luminițele, în culori deosebite, îți luau ochii iar imaginea luminată a Catedralei era impozantă.