Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

vineri, 4 noiembrie 2022

Întâlnirea de dimineață...cu micuții Ștrumfi

 Scopul  clasei pregătitoare este acela de a-l familiariza pe copil cu atmosfera din școală deoarece o trecere bruscă de la programul specific grădiniței la cel ce caracterizează clasa I (mai strict și mai solicitant) poate fi traumatizant sau poate reprezenta un factor de stres pentru micul școlar. În clasa pregătitoare se pune accent pe pregătirea emoțională a copilului în vederea adaptării sale la mediul școlar. Sala de clasă este adaptată vârstei copilului iar activitățile desfășurate se bazează pe joc, utilizând resurse de învățsre adecvate.




Unul din momentele importante incluse în rutina zilnică a clasei pregătitoare este momentul „Întâlnirii de dimineață”, acesta reprezentând, de fapt, startul activităților ce vor fi desfășurate în ziua respectivă. Treptat, prin repetarea acestui moment în fiecare zi, noi am reușit să realizăm o rutină a acestui moment extrem de important.

În primul rând, mă asigur că sunt prezentă în clasă în momentul sosirii școlăreilor, acest lucru presupunând ora 7.45, ceea ce reprezintă un avantaj întrucât dispun de perioada de timp necesară pentru a-mi pregăti materialele necesare.

În momentul sosirii școlăreilor, mă folosesc de cântecul „Bună dimineața” (Gașca Zurli AICI) pe fundalul căruia școlăreii se pregătesc și ei, la rândul lor, pentru activitățile ce vor urma (scot penarele, verifică dacă au creioanele colorate ascuțite, au libertatea de a schimba câte o vorbă unul cu celălalt etc.)

Imediat ce ceasul indică ora 8.00, intonăm cu toții cântecul „Bună dimineața”AICI însoțindu-ne de imagini vesele, inspirate de versurile cântecului.

Școlăreii sunt invitați să iasă în față și, prin atingere, să își aleagă o formă de salut conform imaginilor afișate, apoi vor lua loc în bancă.

Discutăm despre zi, vreme, despre anotimp și specificul acesturia. Școlăreii sunt solicitați să răspundă la câteva întrebări după cum urmează:

Ce zi este astăzi? Dacă astăzi este.... ce zi a fost ieri? Dacă astăzi este....ce zi va fi mâine? În ce anotimp suntem? Care sunt lunile acestui anotimp? Ce semne ale acestui anotimp ați observat?etc.

Imediat după aceste discuții se anunță programul zilnic însoțit de imaginile potrivite fiecărei activități: „Pentru că astăzi este....noi avem următoarele activități: ............... și, pe măsură ce sunt enumerate, sunt afișate imaginile potrivite activității urmând ca, pe parcursul zilei, acestea să fie înlăturate în momentul încheierii lor.

Intonăm cu toții cântecul „Sunt pregătit de școală”AICI

Școlăreii sunt anunțați că începe o nouă zi de școală și prima activitate va începe.

Aceasta este rutina întâlnirii de dimineață pe care noi o desfășurăm la clasă cu mare succes deoarece introduce o atmosferă de veselie și disponibilitate pentru activități.

Imaginile folosite în cadrul momentului „Întâlnirea de dimineață” sunt următoarele:

Salutul de dimineață are trei variante, fiecare variantă reprezentând o formă de salut:








vineri, 14 octombrie 2022

Programul zilnic (imagini)


Anul acesta, în clasa pregătitoare, am ales să fim ștrumfii cei isteți iar programul/orarul zilnic ne este sugerat de imagini vesele și sugestive, afișate zi de zi, astfel încât rutina zilnică devine treptat o joacă.

Micii ștrumfi învață treptat semnificația fiecărei imagini, o asociază cu activitatea propriu-zisă, înțeleg succesiunea activităților, își asumă sarcini și responsabilități. Întrucât suntem „Clasa Ștrumfilor Istețu”,imaginile folosite de noi pentru a afișa orarul zilnic sunt însoțite de veselii ștrumfi. Jetoanele au dimensiunea potrivită pentru a putea fi ușor observate (jumătate din coala A4), sunt laminate pentru a putea fi folosite un timp îndelungat (eventual și în clasa I) și, bineînțeles, ușor de afișat pe tablă cu ajutorul unei benzi magnetice autoadezive. 

În cadrul momentului „Întâlnirii de dimineață” avem mare grijă să discutăm și despre orarul zilei și, pe măsură ce școlăreii află activitățile, sunt afișate jetoanele potrivite:

Ca exemplu pot fi luate activitățile de mai jos. Acestea sunt sugestii, ele putând fi modificate în funcție de tematica abordată pentru fiecare activitate în parte: 

vom denumi obiecte în acăror denumire apar sunetele....(se numesc sunetele învățate - ex: A, M, I etc) și ne vom aminti literele. = CLR

vom forma mulțimi, vom număra și compara elementele mulțimilor, vom scrie cifrele potrivite mulțimii de elemente = MEM

  • vom asculta/intona un cântecel vesel și ritmat = MM
  • vom picta/lipi și decupa/ne vom juca cu plastilină = AVAP
  • vom prezenta colegilor culoarea/culorile noastre preferate = DP
  • veți fi atenți și receptivi la ora de Limba franceză (eventual se menționează numele profesorului)
  • veți fi atenți și receptivi la ora de Religie (eventual se menționează numele profesorului)
  • veți asculta regulile și veți fi disciplinați la ora de Educație fizică (eventual se menționează numele profesorului)

Jetoanele folosite sunt diverse, astfel încât școlăreii să poată diferenția activitățile desfășurate și, pe măsură ce se desfășoară, jetonul fiecărei activități este eliminat, pe tablă fiind afișate doar activitățile ce urmează a fi desfășurate:

Noi am adăugat și alte câteva jetoane necesare pentru a afișa diferite activități specifice clasei pregătitoare. Pentru activități de modelat/decupat/coloratfolosim următoarele jetoane:










Clasa Ștrumfilor Isteți

Imagini pentru decorarea sălii de clasă 

Anul acesta micuții clasei pregătitoare au ales să facă parte din „Clasa Ștrumfilor Isteți” și, bineînțeles, mascota clasei este Papa Ștrumf, cel mai isteț și mai înțelept dintre toți. 



Pornind de la această idee, ne-am înconjurat de un decor colorat și vesel, așa cum se cuvine să fie decorată o clasă de copii isteți, iar ușa este decorată cu litera încă misterioase pentru noi. Totuși, știm,din ceea ce ni s-a spus, că literele lămuresc pe oricine că .......aici și doar aici se află „Clasa Ștrumfilor”. Deasemenea, sigla mare și colorată ne ajută să ne orientăm ori de câte ori, din neatenție sau grabă, nu reușim să recunoaștem, într-o școală așa mare, ușa clasei noastre.

Pentru realizarea siglei veți avea nevoie de două litere A, două litere S, două litere L, două litere R, iar restul literelor apar o singură dată:











Deasemenea, pentru decorarea ușii, am folosit și câteva imagini vesele, bineînțeles tot cu strumfi:





....iar ca să puteți avea o idee, iată cum am așezat noi decorul pentru ușă la acest început de an școlar: