Ajutați-ne să fim eficienți! CONDICA DE SUGSTII

joi, 17 decembrie 2020

Coronița de Crăciun la ușa casei mele

 Continuăm seria lecțiilor video la Arte vizuale. Încerc din răsputeri să pregătesc teme diverse în realizarea cărora școlăreii să poată folosi orice material au la îndemână: acuarele/carioci/culori. Așa că tehnica relizării lucrării nu este neapărat impusă, ci las la decizia școlăreilor ce modalitate vor alege pentru a finaliza lucrarea. Un lucru bun - zic eu - întrucât nu toți copiii preferau să picteze...sau să coloreze...sau să decupeze și să lipească. Așa că sunt liberi să aleagă!

Noi realizăm activitățile astfel:

  • mai întâi urmărim materialul video completat de indicațiile mele prin care explic modul în care am decis eu să realizez lucrarea;
  • discutăm diversele modalități, preferate de școlărei, prin care ei ar alege să realizeze tema propusă;
  • avem 3-4 minute la dispoziție să ne pregătim materialele în funcție de ce metodă a ales fiecare să realizeze lucrarea
  • trecem la treabă
Deci, materialul video ce va fi urmărit de școlărei este următorul:

După parcurgerea pașilor explicați anterior, școlăreii trec la treabă.

Nu mai încape vorbă, școlăreii sunt foarte talentați și creativi, așa că lucrările lor întrec, prin originalitate, și creativitate, modelul odferit:





marți, 15 decembrie 2020

Felicitări de Crăciun (simple și foarte ușor de realizat)

 Mare problemă cu această școală online! La orele destinate artelor vizuale am întâmpinat probleme din cele mai diverse și...din mers, am încercat să le prevăd, să vin în întâmpinarea lor și să mă asigur că le pot rezolva. N-am reușit pe deplin. Plângerile școlăreilor au fost, pe cât de diverse, pe atât de justificate: „Doamna, nu am hârtie colorată! Nici glasată!”; „Mi s-a terminat lipiciul...pot folosi aracet?”; „Nu am hârtie creponată!”; „Eu nu am acuarele în tub!”....ș.a.m.d.

Nu-i vorbă, am încercat să anticipez astfel de situații, îi anunțam din timp lista materialelor, dar nu întotdeauna reușeau să-și cumpere cele necesare. Cred că nu sunt singura învățătoare care se confruntă cu așa ceva, așa că vă împărtășesc cu mare drag din experiența mea. Am ales ca, la arte vizuale, să avem săptămânal o SINGURĂ temă pe care școlăreii să o realizeze, la alegere, prin utilizarea oricărei tehnici preferate: pictat/colorat/decupat și lipit. Văd că lucrurile se așează oarecum, așa că orele de arte vizuale au devenit o plăcere. Eu propun tema și școlăreii își folosesc toată imaginația, priceperea și talentul pentru a realiza lucrarea.

De data aceasta vom confecționa o felicitare simplă, ușoară, de efect - zic eu - care nu necesită prea mare efort dar rezultatul este unul cât se poate de drăguț.

Am ales să prezint, ca model, două felicitări realizate din o jumătate de coală albă (această dimensiune mi se pare mai elegantă) așa cum se poate vedea în imaginile următoare:


Indicațiile complete, cele pe care le-am prezentat și școlăreilor în timpul activității, sunt cuprinse în materialul video de mai jos:
Sper să fie de folos și altor școlărei dornici să-și exerseze talentul și îndemânarea!





joi, 3 decembrie 2020

„Traian și Dochia” (legendă populară)

 Materialul cuprinde varianta audio a textului „Traian și Dochia”(legendă populară), text propus de manualul de limba și literatura română, clasa a III-a, editura Ars Libri.




În completare am pregătit două fișe de lucru utile pentru toți școlăreii care vor să exerseze la limba și literatura română, dar și să aprofundeze noțiunile dobândite la clasă. Prima fișă îi ajută:
  • să înțeleagă cuvintele noi întâlnite în textul citit;
  • să formuleze întrebări pe baza textului citit;
  • să-și exerseze cunoștințele despre substantiv (fel, gen, număr)
  • să identifice cuvinte cu sens opus/asemănător.


Cea de-a doua fișă îi pune pe școlărei în situația de a conștientiza, exersa și de a-și însuși pe deplin scrierea corectă a cuvintelor neam/ne-am:



vineri, 20 noiembrie 2020

Probleme rezolvate (clasele III - IV)

 Materialul cuprinde un număr patru probleme prevăzute pentru una din lecțiile în care vom studia „Adunarea numerelor naturale mai mici decât 10 000 cu trecere peste ordin”. Problemele sunt de dificultate graduală, astfel încât să se respecte principiul „de la simplu la complex”.

Școlăreii s-au descurcat de minune să rezolve problemele. Pentru cei care vor să exerseze am pregătit varianta video ce cuprinde explicații și rezolvarea completă a fiecărei probleme în parte:




Enunțul celor patru probleme este afișat în fișa următoare:

Iar rezolvările, așa cum au rezultat în realizarea materialului video, sunt afișate mai jos:




 



miercuri, 18 noiembrie 2020

„Camaradul meu, Coretti” - după Edmondo de Amicis

 Materialul realizat cuprinde lectura (audio) a textului „Camaradul meu, Coretti” după Edmondo de Amicis și fișă de lucru cu 10 exerciții realizate pe baza textului citit.

Am ales să pregătesc școlăreilor, în primul rând, o versiune audio a textului din manualul de Limba și literatura română, editura Ars Libri, pagina 42. Materialul, utilizat în paralel cu lectura individuală a textului, îi va ajuta să înțeleagă pe deplin textul citit.


Pe baza textului citit vom rezolva o serie de exerciții aplicative cuprinse în fișa de lucru pregătită. Prin aceste exerciții școlăreii vor avea ocazia să-și demonstreze istețimea în activități precum:

  • utilizarea cuvintelor necunoscute în noi enunțuri (înlocuirea acestora cu altele care au înțeles asemănător);
  • formularea răspunsurilor la întrebări;
  • identificarea vocalelor/consoanelor; a numărului de silabe; alcătuirea schemei unui cuvânt dat (CAMARAD = cvcvcvc)
  • identificarea cuvintelor cu sens opus/a cuvintelor care denumesc ființe,lucruri,fenomene ale naturii/ a cuvintelor care conțin grupurile de litere învățate;
  • identificarea substantivelor (comune și proprii) într-un fragment dat;
  • numirea unor substantive comune/proprii




joi, 12 noiembrie 2020

„Creanga de alun” după Lev N. Tolstoi

 Materialul audio cuprinde varianta lecturii propusă în manualul de Limba și literatura română pentru clasa a III-a, editura Ars Libri. Noi folosim astfel de materiale cu mare succes întrucât orele on-line nu ne mai permit să zăbovim asupra citirii textului atât timp cât ar fi necesar pentru a-l înșelege pe deplin. Astfel, prin materialul audio am reușit să suplinesc(oarecum) citirea - model efectuată, de regulă, de către învățător în momentul predării textului unei lecții.  



miercuri, 11 noiembrie 2020

Propoziția

 Materialul video prezentat poate fi utilizat ca suport în cadrul lecției de predare a noțiunilor despre propoziție la clasele II - III. Pe lângă noțiunile teoretice, materialul cuprinde exemple concrete de ordonare a cuvintelor în propoziții și alcătuirea enunțurilor logice.

Pornind de la acest material, elevii pot fi solicitați:

  • să compună propriile enunțuri formate din două/trei sau mai multe cuvinte;
  • să alcătuiască propoziții la sfârșitul cărora să fie utilizate diferite semne de punctuație;
  • să citească propriile enunțuri folosind intonația corespunzătoare;
  • să identifice într-un text cunoscut (textul lecției studiate) enunțuri pe baza unor criterii date (învățătorul poate formula cerințe variate precum: „Găsiți în textul lecției un enunț format din patru cuvinte.”; „Găsiți în textul lecției o propoziție prin care se solicită o informare.”; etc)
  • să transcrie în caiete enunțuri respectând normele de transcriere și așezare corectă în pagina caietului.