Așa că, fie că ați încercat sau nu să urmați sfaturile noastre în legătură cu pregătirea pentru ca începutul anului școlar să se realizeze într-un ritm cât mai normal, nu este târziu ca, în următoarele zile să găsiți timp pentru stabilirea unor reguli simple. Important este ca numărul regulilor să nu fie prea exagerat (psihologii recomandă un număr de maxim 6 - 7 reguli, dar nici 10 nu reprezintă un număr exagerat) și să fie clar formulate, astfel încât copiii să le poată înțelege și respecta ușor. Un astfel de set de reguli ar putea fi reprezentat de lista următoare:
- Venim direct acasă de la școală, fără a întârzia pe drum;
- Respectăm programul zilnic de masă - această regulă vă poate fi de ajutor în cazul în care nu sunteți acasă în momentul sosirii copilului de la școală și îi lăsați ceva pregătit;
- Ne odihnim o jumătate de oră fără desene animate sau calculator - dacă simte nevoia, copilul poate asculta puțină muzică relaxantă (găsiți astfel de muzică pe internet)
- Ne spălăm temeinic pe mâini și pe ochi înainte de a începe scrierea temelor;
- Scriem temele cu maxim trei pauze de câte 5 minute - mulți copii prelungesc timpul alocat temelor tocmai că imediat ce încep, simt nevoia să ia o pauză (mersul la baie, cer un pahar cu apă etc);
- Citim dintr-o carte - timpul alocat acestei activități depinde de vârsta copilului;
- Strângem jucăriile înainte de culcare și așezăm lucrurile în ordine după cină, înainte de ora de culcare
- Mergem în vizită la un coleg/prieten o dată pe săptămână
- Invităm un coleg/prieten în vizită la noi o dată pe săptămână
- Povestim zilnic despre activitățile desfășurate la școală și sarcinile aferente acestor activități - nu uitați că portofoliile se întocmesc în urma unor teme constante,date la intervale de timp variate și n-ați vrea să întocmiți într-o zi tema de portofoliu dată pe parcursul a trei săptămâni!
Bine, acestea sunt doar idei de reguli. Important este ca, atunci când vorbim despre propriul copil pe care îl cunoaștem, să concepem reguli astfel încât să-l ajute să fie organizat și responsabil, pe cât posibil în funcție de vârsta pe care o are. Ideal ar fi ca aceste reguli să fie discutate și stabilite împreună nu numai cu copilul, ci cu întreaga familie pentru că astfel regulile capătă „greutate”.
Însă regulile n-ar avea „substanță” dacă nu ar prezenta și recompensa adusă de respectarea lor. Puteți să-i propuneți copilului, încă din prima săptămână, o activitate pe care o veți petrece următorul week-end: „Mă gândeam sâmbăta viitoare să mergem împreună la Mall să vedem un film”. Copilul va înțelege că, dacă respectă regulile timp de o săptămână, va avea parte de această distracție alături de familie. Sau puteți să-i promiteți o jucărie (oricum, cumpărăm nejustificat, prea multe jucării!) Important este să „rotiți” recompensele. O recompensă repetitivă îi va plictisi. Este inutil să spunem că, în cazul nerespectării regulilor, recompensele se „abrogă” și stăm acasă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu