Materialul cuprinde un număr patru probleme prevăzute pentru una din lecțiile în care vom studia „Adunarea numerelor naturale mai mici decât 10 000 cu trecere peste ordin”. Problemele sunt de dificultate graduală, astfel încât să se respecte principiul „de la simplu la complex”.
Școlăreii s-au descurcat de minune să rezolve problemele. Pentru cei care vor să exerseze am pregătit varianta video ce cuprinde explicații și rezolvarea completă a fiecărei probleme în parte:
Enunțul celor patru probleme este afișat în fișa următoare:
Iar rezolvările, așa cum au rezultat în realizarea materialului video, sunt afișate mai jos:
Materialul realizat cuprinde lectura (audio) a textului „Camaradul meu, Coretti” după Edmondo de Amicis și fișă de lucru cu 10 exerciții realizate pe baza textului citit.
Am ales să pregătesc școlăreilor, în primul rând, o versiune audio a textului din manualul de Limba și literatura română, editura Ars Libri, pagina 42. Materialul, utilizat în paralel cu lectura individuală a textului, îi va ajuta să înțeleagă pe deplin textul citit.
Pe baza textului citit vom rezolva o serie de exerciții aplicative cuprinse în fișa de lucru pregătită. Prin aceste exerciții școlăreii vor avea ocazia să-și demonstreze istețimea în activități precum:
utilizarea cuvintelor necunoscute în noi enunțuri (înlocuirea acestora cu altele care au înțeles asemănător);
formularea răspunsurilor la întrebări;
identificarea vocalelor/consoanelor; a numărului de silabe; alcătuirea schemei unui cuvânt dat (CAMARAD = cvcvcvc)
identificarea cuvintelor cu sens opus/a cuvintelor care denumesc ființe,lucruri,fenomene ale naturii/ a cuvintelor care conțin grupurile de litere învățate;
identificarea substantivelor (comune și proprii) într-un fragment dat;
Materialul audio cuprinde varianta lecturii propusă în manualul de Limba și literatura română pentru clasa a III-a, editura Ars Libri. Noi folosim astfel de materiale cu mare succes întrucât orele on-line nu ne mai permit să zăbovim asupra citirii textului atât timp cât ar fi necesar pentru a-l înșelege pe deplin. Astfel, prin materialul audio am reușit să suplinesc(oarecum) citirea - model efectuată, de regulă, de către învățător în momentul predării textului unei lecții.
Materialul video prezentat poate fi utilizat ca suport în cadrul lecției de predare a noțiunilor despre propoziție la clasele II - III. Pe lângă noțiunile teoretice, materialul cuprinde exemple concrete de ordonare a cuvintelor în propoziții și alcătuirea enunțurilor logice.
Pornind de la acest material, elevii pot fi solicitați:
să compună propriile enunțuri formate din două/trei sau mai multe cuvinte;
să alcătuiască propoziții la sfârșitul cărora să fie utilizate diferite semne de punctuație;
să citească propriile enunțuri folosind intonația corespunzătoare;
să identifice într-un text cunoscut (textul lecției studiate) enunțuri pe baza unor criterii date (învățătorul poate formula cerințe variate precum: „Găsiți în textul lecției un enunț format din patru cuvinte.”; „Găsiți în textul lecției o propoziție prin care se solicită o informare.”; etc)
să transcrie în caiete enunțuri respectând normele de transcriere și așezare corectă în pagina caietului.
Întrucât exercițiile propuse în manualul de limba română pentru clasa a III-a par (oarecum) insuficiente în activitățile noastre, am hotărât să însoțim textele cu fișe de lucru ce conțin exerciții variate, menite să ne ajute în descifrarea și înțelegerea textului citit.
Cu ajutorul școlăreilor am identificat, în textul „Coridorul ispitei”, o serie de cuvinte asupra cărora ne-am găsit răgazul necesar să le explicăm, cuvintele respective nefiind cuprinse în rubrica „vocabular” ce însoțește textul. Fișa ne-a ajutat foarte mult în activitățile noastre și astfel am reușit cu succes să desfășurăm împreună următoarele activități:
identificarea noilor cuvinte; introducerea acestora în enunțuri proprii;
scrierea corectă a cuvintelor sa/s-a; ia/i-a;
identificarea, în textul citit, a unor cuvinte pe baza criteriilor date;
identificarea cuvintelor ce alcătuiesc enunțuri logice;
ordonarea logică a evenimentelor desfășurate;
formularea răspunsurilor la întrebări.
Cu ajutorul școlăreilor, am reușit rezolvarea fișelor propuse:
În cadrul acestei lecții de educație civică ne-am hotărât să îmbinăm oarecum utilul cu plăcutul (vorba vine!) și am pregătit o serie de activități menite să-i dezvolte creativ pe școlăreii din clasa a III-a care (fie vorba între noi) nu mai sunt chiar școlărei, ci au devenit ELEVI cu drepturi și îndatori pe măsură.
Prin urmare, ne-am hotărât să prezentăm în cele ce urmează scenariul activității noastre:
Scenariul lecției
Unitatea de învățare: Lucruri, plante, animale, persoane
Titlul lecției: Ce înseamnă să fim persoane?
Manualul utilizat: Educație civică, clasa a III-a (autoare: T. Pițilă, C. Mihăilescu)
Pentru început școlăreii își vor aminti o parte din noțiunile studiate în cadrul lecțiilor anterioare ( Ce sunt lucrurile? Dar animalele și plantele?). Ei vor răspunde (oral) la întrebări enumerând caracteristicile corpurilor cu viață și ale corpurilor fără viață. (Ce corpuri cu viață puteți enumera? Putem spune că plantele au viață? De ce? Ce puteți spune despre animale? Dar despre păsări? etc.)
Școlăreii sunt invitați mai întâi să vizioneze videoclipul (am ales să ne citească Pinguinul cel Isteț deoarece este prietenul care ne însoțește pe tot parcursul manualului):
...iar după vizionare vor citi individual textul din manual pagina 12 (opțional citirea individuală poate fi însoțită de fondul audio al videoclipului). În urma efectuării lecturii, școlăreii vor răspunde la întrebări de genul: Ce ființe ați identificat în text? Ce puteți spune despre Lizuca? Dar despre Patrocle? Cine era Sora Soarelui? De ce nu-i răspunde Lizucăi?
*Imediat după această recapitulare, școlăreii vor primi următorul rebus:
După completarea acestuia, școlăreii vor afla, pe coloana A-B a rebusului, cuvântul cheie al lecției noastre de astăzi și anume PERSOANE. Vor fi solicitați să-și exprime părerea despre ce cred ei că sunt persoanele/ cu ce se deosebesc persoanele de celelalte corpuri cu viață?/ ce au diferit oamenii față de animale?
*În următoarea etapă școlăreii sunt invitați să precizeze, în fișă, activitățile specific umane pe care personajele din imagini le realizează:
În concluzie:(schița lecției):
Ce înseamnă să fim persoane?
Oamenii sunt persoane. Ei gândesc, au sentimente, au voință, vorbesc, au conștiință, muncesc. Fiecare om are calități și defecte. Orice om are o părere despre sine.Uneori, părerea de sine a cuiva nu se potrivește cu a celor din jur.
*Lecția se încheie cu un alt exercițiu în care școlăreii vor avea de colorat doar steluțele pe care sunt scrise activitățile specific umane:
Pentru cei interesați, o fișă completă, care să cuprindă toate exercițiile de mai sus, ar fi următoarea:
Rezolvarea rebusului o veți putea descoperi mai jos:
* Secvecțele de fișă prezentate în scenariul didactic noi îl folosim în etape întrucât, la materia Educație Civică lucrăm pe caiete studențești cu foaie velină. Fiecare exercițiu aplicativ realizat este lipit în caiet și considerăm că, la finalul anului școlar vom obține un excelent portofoliu de lucru.
Totuși, exercițiile pot fi lucrate și clasic, direct pe fișă.